måndag 14 september 2009

Glass!

Om jag bara fick äta en enda ätbar sak resten av livet, skulle jag utan tvekan välja GLASS! Jag är galen i glass, i alla dess smaker och former, och skulle lätt kunna äta det morgon, middag och kväll, vinter som sommar.

När jag var au pair i USA i början av 90-talet, gick jag upp 10 kilo (nästan) bara på glass. USA är verkligen glassens paradis nummer ett, och ett tag trodde jag nästan att jag hade dött och kommit till himlen! Snart blev märken som Ben & Jerry's och Haägen Dazs vardagslyx. Som den glassknarkare jag är, hade jag ständigt en sked redo i handväskan, vart jag än gick. Utbudet på smakkombinationer var enormt i USA, - so much ice cream, so little time!

I februari i år hamnade jag och min mor på ett "All Inclusive"-hotell på Fuerteventura, där de serverade glassbuffé (och en massa andra härliga desserter därtill), både till lunch och middag. Favoriten nummer 1 blev snart deras hemlagade pistageglass. Att jag inte åt ihjäl mig! - Till och med min mor, som ändå har känt mig i 38 år, blev smått chockerad av mitt omåttliga intag av denna kalla, gröna delikatess. (Hur det överhuvudtaget kunde löna sig för hotellet att ha sådana som mig boende där, övergår fortfarande mitt förstånd...)

Favoriten, alla kategorier, är ändå glass med kaffesmak. Sorgen var stor när jag lämnade USA, eftersom Ben & Jerry's Coffee Heathbar Crunch inte finns i Sverige. Genom åren har jag lagt ner stor möda på att äta mig igenom hela det svenska utbudet av kaffe/cappuccinoglass, men aldrig riktigt hittat någon som håller måttet. Tills härom dagen, då jag till min stora förvåning hittade den här på Lidl (av alla ställen):

Cappuccinoglass med små chokladbitar i, från Eisstern, till det facila priset av ca 20 kronor. Rena halleluja-upplevelsen, vill jag säga! Jag har inte sett till den innan, men plötsligt bara fanns den där. Bäst man bunkrar frysen full, innan den tar slut.

Glass, glass, glass, i stora lass, lass, lass.
Jag är galen i glass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!