tisdag 22 december 2009

Mormors tomtar

Min mormor samlade på tomtar. Eller så bara råkade det bli så att hon hade en massa.

När min yngsta kusin (på mammas sida) och jag var små, roade vi oss varje jul med att gå runt i alla rum och försöka räkna tomtarna. Det var ingen lätt uppgift... Varje jul verkade det som om de hade förökat sig, och som mest tror jag vi kom upp i en siffra över 200 stycken i olika storlekar.

Fem gamla porslinstomtar från mormors samling ligger numera i min egen jullåda. Det känns speciellt att ta fram dem varje jul, lite som att mormor själv fortfarande finns med på ett hörn och firar jul med oss. Jag brukar ställa dem i köksfönstret, och de senaste två åren har de fått fira jul i köket på Solhäll.


Mormor trodde på tomtar på riktigt. Hon hade sett dem nere vid skogsbrynet bakom huset flera gånger, sa hon, och vi kusiner lyssnade hänfört. Jag tror fortfarande att hon talade sanning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!