onsdag 18 augusti 2010

Ögongodis

Nästan hela 90-talet var jag (som många andra) inne i en gul/blå period. Det finns en del spår kvar av denna, bl.a. i mitt vardagsporslin från Höganäs och i den här lilla hyllan:


Gult är ju "kult", men passar inte riktigt in i den övriga färgskalan här på Solhäll, så när jag ändå var igång med penseln och målade häromdagen fick sig den lilla hyllan också en omgång antikgrå färg.

Helt plötsligt blev den riktigt användbar och ser riktig fräsch ut mot den turkosgröna färgen (som lever lite på lånad tid...) ute i "smatten" på baksidan. Jag har fyllt den med bakprodukter som jag redan hade i skafferiet, - nu dreglar jag varje gång jag går förbi den!


Svägerskans amerikanska frosting har hamnat här...


... liksom min lilla kollektion av strössel och smaksättare.


Mina plåtburkar med bakpulver och vanillinsocker (inköpta på ICA för några år sedan) passade in precis på höjden. Burken med ängeln är inköpt på den fina lilla presentaffären Tusen Ting i Broby och innehåller mandel.


Kakaoburken ser gammal ut, men såldes i mataffärerna bara för något år sedan. - Jag gillar när företagen återanvänder sina gamla förpackningar, som ofta är så mycket trevligare än de moderna.


Den lille kocken är engelsman! - Han satt från början på en flaskkork och köptes vid ett besök på den mytomspunna ön Lindisfarne. (Typiskt Fröken Grön att handla plastsouvenirer på Englands kanske mest historiska plats, hmmm...)


Fint förkläde och fin grytlapp fick jag i avskedspresent på avslutningen av några söta töser i årskurs 7. (De känner sin fröken väl!)


Det blev som ett litet tittskåp, fyllt med "goodies", - mums för ögonen!

3 kommentarer:

  1. Verkligen fiffigt, snygga saker du målar. Nu märks det att det är en lyxhustru som bloggar, hihi.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar!
    Det blev en helt ny snygg hylla.
    Sen är det läckert med alla olika burkar och praktiskt förstås=))

    Nu, cykla i regnet...

    SvaraRadera
  3. Ojoj.., man blir skönt mätt av att titta på ditt nya skåp!!!
    Om inte så blev jag jädrans sugen på att baka:)
    Såg minibyrån du hade köpt på loppis, den blev ju helt underbar med den nya färgen.

    Den lilla kocken som satt där och vaktade sina ingredienser..., han var SÖT!!!
    Ha en skön dag...
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!