torsdag 7 oktober 2010

Mangel och fint porslin

Ibland händer saker som nästan är för bra för att vara sant!

Grannen tittade förbi i förrgår kväll och undrade om jag hade lust att hänga med och kolla in ett gammalt loppislager som ska läggas ner. Eftersom allt ska forslas iväg till soptippen fick man ta saker gratis om man hittade något man ville ha. Innan han hade hunnit avsluta hela meningen stod Fröken Grön med ytterkläderna på, - sånt behöver man inte fråga två gånger!

Med vantar och iskalla näsor tassade vi runt i den gamla lagerlokalen. Och visst fanns det prylar! Det kändes nästan som julafton, men samtidigt fick jag lägga band på mig, för man ska ju ha plats för grejerna när man väl kommer hem också. (Dessutom är girighet är ett ganska osmickrande drag hos människor, i synnerhet hos prylglada fröknar...)

Jag hittade lite fint porslin som jag har satt upp på kökshyllan här hemma, - en vit kaffekanna och en lejonskål i mittemellanstorlek.


Det var så roliga detaljer på locket till kaffekannan, - en liten krumelur, liksom! Tror inte att det är originallocket, men vad gör det.


Lejonskålar kan man ju inte få för många av, - den här storleken kan bli bra att använda till någon liten julblomma i december. Om inte annat kan man ju ha snask i den!


Sen blev jag helt förälskad i ett smutsigt, tungt grönt "skrälle" som stod längst in i ett hörn: En gammal handvevad mangel! OK, det finns en viss möjlighet att min kärlek blossade upp bara för att den är grön...


... men det kan också bero på minnet av välbehag över de krispigt manglade lakan som alltid finns hemma hos farmor.


Jag ska skura av mitt "åbäke" och ställa den nere i tvättstugan. Lite grann som pittoreskt inslag, får jag erkänna, men jag tänker nog faktiskt prova på att använda den också.

Några ramar, en blomkruka och två gamla badmintonracketar blev det också, innan det var dags att gå hem.

Idag mumsar jag vidare på mina cup cakes och målar den fula IKEA-hurtsen nere i pysselrummet. - Den som kan gissa rätt färg får en guldstjärna, hehe!

11 kommentarer:

  1. Den där mangeln väcker verkligen vill ha känslor!! Nostalgi över den också
    kramar Malin

    SvaraRadera
  2. Haha ! Jag ibland får man lägga band på sig , när habegäret sätter in . Jag har också en tendens att samla på mig för mycket prylar ! Men det du fick med dig hem var ju fint och är det då gratis är det ju ännu bättre :) Kramar Susanne ♥

    SvaraRadera
  3. sicka fina fynd! och gratis dessutom - lyx!

    tack för din roliga kommentar på calinas.se, jag skrattade högt om det där med din sambo. egentligen är min likadan, men... här har jag boxat mig fram med min envishet... (och passat på att rumstera om när han var bortrest) han märkte det inte förrän några dagar efteråt ändå! ;)

    SvaraRadera
  4. Får jag guldstjärna om jag säger grön??? :)

    Vilken julafton det blev för dig igår, kan bara tänka mig känslan!!!!
    Härligt med så många fina FYND!!!

    Kan jag skicka lite tvätt för mangling nu då...?

    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Vilken självbehärskning du har!!
    Personligen hade jag troligast lastat bilen full=))

    Jag älskaaaar lejonskålar!
    Hållert hårt i mina kan jag säga.
    Förstår att du tog mangeln.
    Även om det garanterat var hårdare arbete förr med manglande och tvättande så var redskapen finare då.Som ett smycke.
    Sen passar det ju perfekt att den är grön!

    Uppsala hälsar tillbaka, dock är det halv storm och regn men det är lika vackert för det=))

    SvaraRadera
  6. Vau, vilka fina saker du har fyndat!
    Vad roligt att du vill vara med i min utlottning, lycka till!
    Har en fin kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  7. Ojoj, vid ett sådant erbjudande så hade jag som en blixt varit utanför dörren! Det lät ju underbart att gå där och rota! Klart att även en mangel ska följa med hem, det gäller ju som sagt att tillämpa grämelsefaktorn! ;-D

    SvaraRadera
  8. Vilken lycka att få loppa gratis!!!! Kanonfina saker du tog hem;o) Jag gissar på gröööööööön...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag hae nig INTE kunnat hålla fingrarna i styr...jag är gärna lite osmickrande när det vattnas i munnen, hihi!
    Härliga grejer fick du med dig iaf, mangeln är sååå fin!
    Å grön, ja grönt är inte helt fel...jag hade ju en hiskelig grön järnsäng jag, hmm...ett minne blott som tur är!
    Å sist men inte minst...Jättetack för besöket hos mig...nya vänskaper är alltid välkomna!

    Ha en fin kväll!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  10. Herregud inte kan jag stava heller, hihi...hoppas du förstår ändå!

    Kram igen!

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Tack för fina hälsningar!!!

    Vilken lycka att få tassa omkring så där, klart man kan känna av ett litet vill ha begär..*ler*..

    Vilka mumsiga saker du bakat!

    Trevlig helg!

    Kram Mariette

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!