fredag 15 oktober 2010

Orangeri och apelsindoft

Alla engelska inredningstidningar visar bilder på hus med s.k. conservatories, vilket väl kan översättas med orangeri på svenska. - Det är liksom så mycket mer och så oändligt mycket snyggare än ett vanligt inglasat uterum. Varför byggs inte sådana på svenska hus???

På Solhäll har vi iallafall en liten oisolerad glasveranda, fast klimatet där är inte så anpassat; kokhett på sommaren och iskallt med rimfrost på vintern. Inte så lätt att använda till något vettigt, men ack så charmigt!

Under sommaren har jag iallafall haft en "hyresgäst" som har stortrivts där ute: Ett apelsinträd som jag fick av min sambos snälla kollegor när jag fyllde år. (Tack snälla H & co!) Men nu när det börjar bli nattfrost har trädet fått flytta in i hallen.

Litet grönt bord från Fammes gömmor

Jag, som aldrig har varit speciellt bra med krukväxter, går omkring och är omåttligt mallig över att det ljuvliga trädet fortfarande lever, - jag menar, det har ju ändå gått mer än 2 månader sen det hamnade i min ägo!

Ljuvligt doftande blomma nere till vänster

Trädet dignar av små apelsiner och den här veckan har det börjat blomma också. Doften är helt fantastisk och fyller hela hallen!

Hmm, kanske man skulle prova en?

Nu håller jag tummarna för att min lilla kamrat ska trivas lika bra inomhus så att den håller sig lika fin framöver. (Och att jag inte får sota för mitt skrytsamma inlägg och hittar plantan död imorgon...)

6 kommentarer:

  1. Vilket fint litet träd!! Kommer säkert trivas ypperligt i din gröna oas;o)

    Ha en trevlig Helg!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Åh, Vilket fint apelsinträd, sista bilden är vackert som ett vykort!

    Hoppas att du får en fin o skön hösthelg!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  3. Hur har du lyckats med det??
    Du har alltså även gröna fingrar=))
    Såna där går jag och kikar på och funderar på om jag inte ska ha mig ett men tror jag skulle ta död på det på en vecka...
    Fina bilder!

    Här har du en som drabbats av en sån rastlöshet så jag tror jag blir tokig!
    Går inte att göra så mycket när man är fyra stycken i en tvåa!
    Så nu ska jag ut med kameran i stället=))

    Kram till dig också!

    SvaraRadera
  4. Två månader... då hade jag också varit mallig!!
    Håller tummarna för dina gröna fingrar också framöver! Så fina bilder!!!

    Såg att du inte var med på min blogglista(!)
    Det är ändrat nu!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Vilket häftigt träd! Det där skulle ha dött direkt hos oss :-). Grön skön blogg, grönt är också min favoritfärg. Trevlig helg!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!