tisdag 12 oktober 2010

Skrivbordslampa

I min farmors gömmor finns många skatter, som hon inte tvekar en sekund att ge bort.
"Har jag inget mer du kan ta?" säger hon alltid, min snälla "Famme".

När jag var och hälsade på henne i september hittade jag den här fina skrivbordslampan på en hylla i klädkammaren:


Är den inte helt fantastisk?! - Skärmen (lite repig, men vad gör väl det) är i äggskalsvit plåt och samma färg går igen i träpartiet runt foten. Den har en gammal hederlig tryckknapp i svart bakelit på foten, där man slår av och på.

Både farmor och pappa hade lite svårt att åldersbestämma lampan, - pappa minns den från någon gång på 60-talet, men kanhända är den ännu äldre. Tänk ändå vilken kvalitet det var på grejer förr, - hur många av dagens lampor kommer fortfarande att fungera år 2060?

Eftersom jag åkte tåg hem tog pappa lampan i sin bil. Idag kom den så till Solhäll, där den alldeles strax ska få pryda sin plats på arbetsbordet nere i pysselrummet. Åh, den kommer passa jättebra där! Och vem vet, kanske håller den i 50 år till!

9 kommentarer:

  1. Hej
    Vad kul att ha hittat en sådan fin lampa:)
    ha en skön kväll
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  2. Vilken skatt!!! Ja, både lampan och farmor...!:)
    Nu vill jag ha både farmor och moccasiner=0

    Go kram!

    SvaraRadera
  3. Lampan var jättefin!!

    Ska du kidnappa mig...*haha*..det var allt roligt! Jag tror du pyntar lika fint som jag faktiskt, du verkar vara både kreativ och skapande!

    Trevlig onsdag!/ Mariette

    SvaraRadera
  4. Vad gulligt det lät med famme=))

    Jag gillar lampan!
    Och i mina ögon ska dom vara lite repiga, det ska synas att det är använt.

    Har du förresten något boktips när det gäller Europas historia?
    Gärna om tiden från medeltiden och en bit framåt.
    Känns som att det börjar bli dags att fylla på bokförrådet inför vintern.

    Må så gott i dag!

    SvaraRadera
  5. Jättefin! Hade varit kul att komma hem till dig och se hur grönt du egentligen har det, verkar vara grönt på det mesta!! :)

    KRAM

    SvaraRadera
  6. Perfekt boktips!!
    Ska kolla det på en gång=))

    SvaraRadera
  7. jättefin! tänk att ha en farmor med sådan guldgruva! lyx!

    SvaraRadera
  8. Riktigt riktigt fin lampa:). Vad kul att hitta i gömmor hos sin farmor. Bra gjort att du har anmält dig till Medborgarskolan, här är en till som skulle behöva det:) Stor kram Anne

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!