måndag 3 januari 2011

Swedish Grace

Så sent som på nyårsaftons morgon tände jag julgranen och tänkte att det är allt bra mysigt att ha julpyntet kvar ett tag till. När jag vaknade på nyårsdagen var den tanken som bortblåst... Nu vill jag ha VÅRFINT hemma, både inne och ute! Med tanke på att det är 15 grader kallt och en halvmeter snö kan önskan om det sistnämnda bli något svår att tillfredsställa, så det får väl bli inomhus man får börja.

Med våren kommer drömmar om lite nytt och fräscht här hemma. Nya gardiner i köksfönstret, nya krukväxter och ett stort fång tulpaner på matbordet. Och så har jag så smått börjat drömma om att byta ut vårt lindblomsgröna vardagsporslin från IKEA mot de här:

Vackert, tidlöst porslin från Rörstrand, som heter Swedish Grace och har kommit tillbaka i nyproduktion. Nyansen jag fallit för heter Äng och är (naturligtvis) grön, men den finns i en mängd skira vårfärger som alla är lika tilltalande.  

Kanske saker att önska sig i 40-årspresent till sommaren? (Om jag kan hålla mig så länge, hihi!)

11 kommentarer:

  1. Den är så fin, tittade på den svagt rosa lite puderfärgade, på Freeport Outlet i helgen. Den gröna skulle säkert passa Fröken G ypperligt!

    Ha en bra måndag, kram Tina

    SvaraRadera
  2. 1. Jag blev grymt sugen på mandelmusslor med sylt och grädda!!

    2. Jag vill också ha vår...
    Helst nu!

    Jag håller på att garva ihjäl mig åt att jag tänkte" fylla fyrtio" är hon äldre än mig???
    Snacka om att leva i förnekelse, hehe.

    Sen tycker jag förstås att du ska unna dig så mycket gröna saker som möjligt!
    Det är liksom du=))

    Ha en strålande vecka!

    SvaraRadera
  3. Klart att du ska fatta hammaren i högsta hugg, en odlingsbädd är säkert en bra nybörjar grej.
    Kanske skruvdragaren passar bättre när jag tänker efter...

    KRAM Tina

    SvaraRadera
  4. Shit, du ser ut som 25 på bilden!! :)

    Väldigt fin servis, jag vill också införskaffa en ny men mina blickar dras av penga-brist till Rusta. Eller, pengar-brist... det finns så mycket annat som man OCKSÅ vill ha!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Jätte fin grön service du visar. jag är lite till och från med julen bort med den eller ha den kvar.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Visst är Swedish Grace fint! Jag har turen att ha ett gäng tallrikar som jag ärvt av svärmor....från den första upplagan från 1930. Dom plockar vi alltid fram när det ska vara lite extra! Men dom som du fastnat för i "din" nyans....wow! OK...de är faktiskt MYCKET finare än mina gamla!
    Kram
    Sussi

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen känslan av att vilja ha nytt nu. Har precis varit på IKEA med dottern eftersom vi ska fixa till hennes rum. Kollade på krukor till tv-rummet också men det blev inga. Granen har börjat barra så den åker nog väldigt snart och glödlampan i stjärnan i köket gick sönder i går kväll så den åker också ner nu.

    Nytt o fräscht vill man ha det!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag ska också ta bort julen, har redan börjat så smått. Längtar efter vår!!!
    Kram Jessika

    SvaraRadera
  9. Det är vansinnigt vackert, det där porslinet. Jag tänkte just idag att det är konstigt att inte fler inredningsbloggare skriver om det, för det skulle förmodligen passa en hel drös av dem som finns därute. Och så bloggar du om det! Själv har jag sex muggar och tre assietter, alla i olika färger, eftersom man kan välja dem som ersättning när man ger blod. Ville ha de gröna men fick fel färg första gången så då blir det en blandning! Blodgivarkopparna saknar öra.

    SvaraRadera
  10. Ååååå alldeles grönt och skirt! Man blir ju vårtokig för mindre.

    SvaraRadera
  11. Hahaha... PRECIS så kände jag också! Nu är allt nerpackat utom stjärnorna!:)

    Härlig årsberättelse, tänk vilken förändring ni gjort!!!

    Jisses så sugen jag blev på mandelmusslor, det var längesedan, när kan jag komma över???

    STOR KRAM!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!