fredag 4 februari 2011

Vinterveranda

Bakslag på det som verkade som en lovande start på våren; idag har det snöat i nordöstra Skåne. Eftersom det (gudskelov) fortfarande är plusgrader ute, så blev det dock inte mer än blask när flingorna landade på marken. 

Jag längtar efter att kunna använda glasverandan igen. Den har stått mer eller mindre tillbommad hela vintern, eftersom det är isande kallt där ute och eftersom dörrarna sväller av kölden och blir tröga att öppna. När det blir frostrosor på glasrutorna känns det nästan som om man sitter inne i en igloo! 


(Bilden är inte nytagen, så om någon känner igen den så har jag säkert visat den förut. Och julstjärnorna på fönsterbrädan är fusk, om någon undrar hur jag lyckas hålla blommor vid liv i minusgrader.)

Skönt iallafall att vi är inne i februari, och skönt att det är fredag! Vår helg är än så länge ett helt vitt blad; vi får väl se om vi orkar hitta på något vettigt.

11 kommentarer:

  1. Fint.
    Ha en bra helg!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Det låter som om du precis beskriver vädret här idag!! Trösterikt att det är plusgrader i alla fall!
    Ååååh, du har en glasveranda!...Jag kan bara sucka...så vackert!!!
    Önskar dej en fin helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt att sitta där sen när det blir lite varmare ute!
    Ja, idag var det snö, men det har smält bort av den lilla sol som var framme idag och blåsten ska vi inte tala om!!

    Ha en skön fredagkväll!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag gillar glasverandor!
    Lyckliga dig som har en så fin, även om den är lite kall just nu..
    Kan bara föreställa mig hur skönt det måste vara där när värmen kommer. Jag har inte sett den bilden förut, (kanske måste läsa på lite bättre.)

    KRAM o ha en skön kväll, Tina

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig veranda, önskar att vi bygger in vår farstukvist till en liknande. Hoppas det blir en härlig helg!

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Vi har också en veranda. Den är lite isolerad och vi dörra in mot hallen. Ett element har vi som vi kan sätta på när det blir riktigt kallt utomhus. Nu har jag pelargonerna där bla. Orkidéerna tycker där är för kallt. De som varit där ser frusna ut trots att det nog inte har varit nere på noll.

    Vår helg är ganska tom. Dottern vill övningsköra, jag skulle behöva ta fram symaskinen, maken ska färdigställa dotterns rum och även köra till sonens ena handbollsmatch i morgon och på söndag har sonen hemmamatch så då ska nog jag ocå titta. Vi får vad som blir av. Ja, matcherna blir ju av så klart...

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag kan berätta att det kommit snö även hos oss. Det snöade riktiga lapphanskar på förmiddagen och vi har nog fått ett par centimeter nysnö. Men det är ganska OK, den gamla snön som tidigare i veckan töade förfullt var så skitig och full och nu är det vitt och vackert igen.

    Man glömmer lätt bort att vintern ska vara längre här och det är inte dags för snösmältning förrän mitten mars.

    Jättemysig varanda, jag förstår att du längtar!

    SvaraRadera
  8. Jamen hopplahejsan vilken fina veranda du har! Hoppas du kan sitta där i vårsolen snart....!!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Edith Skoglund och Jade Hagfeldt5 februari 2011 kl. 11:10

    Tack för trevlig läsning! Det är mycket roligt att läsa din blogg; om alla små detaljer och om vad som händer och sker :) Och som det ser ut på din blogg så får du nog snart bygga ut huset om du ska få plats med alla vad du inhandlar på loppis..!

    Vi förstår att du väntar på våren så att du kan få se alla de fina lökarna blomma i ert lilla paradis Solhäll :)

    PUSS och KRAM till er båda!!

    <3 <3 <3

    // Famme och kussen

    SvaraRadera
  10. Ja nu borde våren komma!
    Underbar glasveranda ni har, förstår att du längtar efter den.

    Anteckningsboken som du frågade mig tidigare om kommer från Miljögården tror jag så den finns nog lite här och var då. Min är från Drömhuset.

    Kram.

    SvaraRadera
  11. Inatt drömde jag att jag parkerade min bil i en backe. Den rullade plötsligt iväg och när jag sprang efter så var jag på en gata i vår stad som jag aldrig sett förut. Då fick jag syn på ditt hus och tänkte " va konstigt att bilen rullade så långt" Knäppt va? Jag vet ju inte var du bor eller hur ditt hus ser ut.
    Ha en bra lördag!
    Kram Jessika

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!