söndag 29 maj 2011

Digitalis

En av de trädgårdsblommor jag tycker allra bäst om är fingerborgsblomman, eller digitalis som de också kallas. Trots detta har vi inte haft någon i trädgården förrän nu. 

Jag sådde frön förra året, men det "bidde" ingenting, så i år tog jag det säkra före det osäkra och köpte färdiga plantor. Vad de skulle bli för färg på blommorna visste jag inte då, men nu när de håller på att slå ut ser jag att de blir cremevita med rosa fläckar. Jag tycker de är så himla ståtliga! 


Visserligen är de bara tvååriga, men de kommer förhoppningsvis att fröså sig så att det kommer nya år efter år. Dessutom kan de visst vara dödligt giftiga, så besökande hundar och småbarn får väl hållas på betryggande avstånd. I en mormorsträdgård hör de iallafall hemma, och det är precis vad jag vill försöka skapa.

9 kommentarer:

  1. Jo, det gör dem alltså förså sig. Våra kommer varje år tillbaka likaså lopinier.
    Har en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Säg vilka växter som inte är mer eller mindre giftiga egentligen. Oftast är de som tur är så grymt äckliga att inget normalt barn (eller hund) äter så pass mycket att det kan vara skadligt, inte ens gullregn har några registrerade allvarliga fall enligt giftinformationen. Jag hade några samtal med dem när sonen var liten. Han åt nämligen det mesta. Det blev aldrig någon fara.

    Fingerborgsblommorna är jättefina och om vi träffas någon gång ska du få någon planta av mig så du kan ha olika färger, om du vill. Visst frösår de sig, absolut. Lätta att ta bort om de hamnar fel.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag ska följa ditt exempel, när vi fick barn rensade jag bort alla Fingerborgsblommor pga av att de var sååå giftiga, men nu har jag hört (precis som Marina skriver) att det extremt ovanligt att man får i sig så mycket så det blir farligt!

    /Frida

    SvaraRadera
  4. Den är väldigt vacker men lömsk.
    GIC, Giftinfocentralen säger att de även i liten mängd är farliga, har PM på jobbet. Barn brukar inte äta stora mängder men men..man ska allt se upp.

    kram Tina

    SvaraRadera
  5. Vi har massor med digitalis i trädgården och dom frösår sig o kommer upp lite överallt. Så charmiga! Vi tog några plantor från torpet för några år sedan, och dom kommer nu år från år på olika platser.

    Vi har både hund och barn, men det har aldrig varit några problem hos oss. Visst ska man vara försiktig, men håller man bara koll så går det fint.

    Ha en fin söndag!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  6. Håller med dig, de är verkligen ståtliga! Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Ha en jätte fin kväll och en bra början på den nya veckan.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  8. Blomman innehåller ju också en substans till hjärtmedicin, bra att veta om du helt vill byta branch ;)
    /marita

    SvaraRadera
  9. Ja, fingerborgsblommor måste man ha! Och jag tror inte dom smakar så gott, så ingen blir nog annat än illamående av dom om dom skulle få för sig att äta dom. Dom är så underbart vackra och din ser speciellt fin ut i färgen!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!