lördag 19 november 2011

På återbesök i gröna rummet

Det bästa med att ha ett litet hus är att vi verkligen använder alla våra rum. När vi bodde i lägenheten i "Storstad" hade vi rum som vi nästan aldrig använde; matrummet till exempel. Det använde vi i princip bara på nyårsafton. Snacka om bortkastat utrymme...

Nu står våra matsalsmöbler i det vi kallar gröna rummet, som ligger precis i anslutning till köket. Vi sitter här så gott som varje dag; inte nödvändigtvis för att äta middag (det gör vi framför TV:n...), utan mest för att blogga eller pyssla med något. Sambon och hans grabbgäng gillar att samlas här med jämna mellanrum för att spela brädspel. Ett rum med social funktion, helt enkelt! 


Dessutom har vi den öppna spisen här, vilket gör rummet extra trevligt att vara i. Andra favoriter är det vita bordet (som har haft flera olika färger genom åren) och den lilla tallrikshyllan på väggen.


Min lilla bukett är fin idag med. De små gröna kloten på hyllan är mossbollar, som jag hittade i en blomsteraffär för flera veckor sedan. Planen var att ha dem i något kul blomsterarrangemang, men så långt har jag inte kommit än...


Tapeten på väggen heter Berit grön och kommer ifrån Boråstapeters kollektion med det passande namnet Anno 1909. Det tog oss ungefär 1 sekund att bestämma oss för den, när vi fick syn på den i färgaffärens tapetkatalog, hihi! Klart Fröken Grön gillar att ha en grön tapet!

9 kommentarer:

  1. Vilket härligt rum! Så ska rum användas - man ska vistas i dem och de ska helst ha flera funktioner!
    Dessutom är ju ert rum vackert - icke att förakta!
    Ha en fortsatt skön lördag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Klart fröken Grön ska ha en grön tapet! Vad annars? Tapeten är jättesöt och passar helt perfekt i rummet som för övrigt verkar vara hur mysigt som helst!

    Söt pall också. Har själv en liknande som jag gjorde på träslöjden i mellanstadiet. Pallen låg nedpackad under en herrans massa år men nu är den en favorit. Den börjar ju bli antik, så även jag - tanten ;)

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  3. Så fint ni har det! Vi hade också "finrum" tidigare men för en del år sedan slog vi ner väggen mellan köket och "finrummet" så nu har vi ett stort kök istället. Kaminen står i köket.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Förstår att detta är ett rum att umgås i, det känns så hemtrevligt och jag gillar tapeten! Tyvärr står två rum tomma här i huset, en tjej är i USA och den andra bor i Australien. När jag går in i deras rum knakar det i golven, suck.
    Kramar
    /Cia

    SvaraRadera
  5. Tapeten är bara så söt, och så klart den ska bo hos Fröken Grön var annars!

    Mindre boende ja då blir man säkerligen bättre på att utnyttja alla rum. Fast att säga att man inte behöver något rum det kan jag inte säga för egen del, vi har stort hus men annorlunda planlösning så jag skulle nog behöva ett eller två rum till(!!).

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så söt tapet - den passar perfekt! Ja, ni har det hur mysigt som helst på Solhäll :) Och jag håller sannerligen med om att rum ska leva. Jag ockuperar ofta vardagsrummet med mina "jobbprylar" Det är så härligt att sitta mitt i allt och jobba.

    Kram & fortsatt mysig helg!
    Ser fram emot att träffa dig på lördag :) Vi är på plats från kl nio, men vi har jobbat flitigt och det ska finnas mycket att välja på även längre fram. Fast jag skulle nog rekommendera förmiddgen...

    SvaraRadera
  7. Håller med om att man verkligen använder alla rum när man har ett mindre hus. Jag väntar bara på att få hjälp att färdigställa min övre hall, så ska jag nog börja använda den flitigt också.

    Ha en bra söndag. Kram!

    SvaraRadera
  8. Ser så hemtrevligt ut och förstår att det blir en plats att samlas på!
    Så snyggt med tallrikshyllan mot den tapeten också!
    Japp, hade funderingar på att ha julkulor i den men tänkte att då ser jag den bara en stund om året, däremot skulle jag ju kunna använda rutsystemet i en annan låda så det kommer till användning, tack för tipset :)!
    Trevlig söndag/Marie-Louise

    SvaraRadera
  9. Vilket mysigt rum! Välinrett och charmigt, förstår att ni gärna hänger där.
    Att äta framför TVn känner jag tyvärr igen...

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!