tisdag 27 december 2011

Hyacint

Hyacinter är nog utan tvekan julens vackraste blommor. Tyvärr ställer den starka doften till problem för sambon som är allergiker, så här hemma brukar vi inte ha några alls. I år har dock den här lilla godingen hittat ut på glasverandan. 


Så läckert att bara klä löken med grön mossa! Önskar att jag hade kommit på det själv, men jag har faktiskt köpt den. Den tar nog gott om tid på sig att slå ut, eftersom det är såpass svalt på verandan, så vad det blir för färg på blomman blir en trevlig överraskning. 

Till våren tänkte jag plantera jag ut löken i någon av rabatterna. Fast med tanke på den varma temperaturen som vi har i Skåne i vinter, så behöver jag nog egentligen inte vänta så länge...

10 kommentarer:

  1. Tycker det ser ut som om din hyacint blir blå................fin är den .

    Visst är det lite vårkänsla i luften och faktiskt en anings ljusare.

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. SÅ fint! Jag har vita som håller på att slå ut nu men de har så svag doft att den knappt känns.

    Hoppas du har härliga dagar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så mysigt och fint. En bra ide att klä in i mossa...sååå snyggt.
    Må så gott kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så sött med hyacinten och mossan!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  5. Absolut jättefin!
    Ibland..ja...oftast är det enkla sååå fint!
    Lite avis på doften, för vi har ju en liten allerkiker här hemma oxå.

    Vilken mysig "kallfarstu" ni har!
    Så himla fint...även om det ibland hamnar sånt som egentligen inte ska vara där!

    Ha det gott resten av mellandagarna!

    Kram Hilla

    SvaraRadera
  6. Så fint det ser ut!
    Japp, våra står ute på trappen men som sagt de slår nog snart ut :)
    God fortsättning, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Jag älskar vckra hyacinter, men här är det jag själv som är allergiker. Men i år när det inte varit så kallt har jag kunnat ha i uterummet.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  8. Brukar tänka på alla som inte tål de små skönheterna när jag fyller huset...
    Det finns ju med olika stark doft, men det vet Ni väl!?

    God fortsättning!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Tror jag snor idéen med mossa runt löken till nästa jul...ursnyggt!! Här är ingen allergisk men jag har planterat ihop tre stycken vita hyacinter och nu är det nog på vippen att de får flytta ut...de doftar alldeles för mycket!!
    Ha´en god fortsättning!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Jättefint! Hade faktiskt mossa runt en hyacint jag också men den har blommat över nu... Ska också plantera ut mina, har köpt ett helt gäng i år. :o)

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!