onsdag 14 december 2011

Stearinkonsumtion

Oj, vad det går åt ljus så här års. Jag avverkar både kronljus och värmeljus, i parti och minut. Allra trevligast är det att få tända ljus ute på verandan. Då lyser det så fint när man kommer ute på gatan. Somliga eldar för kråkorna, själv eldar jag för grannarna, haha!


Fast visst är det så att värmeljusen från "Det Stora Varuhuset" blivit sämre? Ställer man dem för kallt så smälter bara själva mittpunkten, och sen slocknar de på nolltid. Det blir nog inga fler sådana framöver. Vilken sort ska man gå över till istället?

9 kommentarer:

  1. ** Sa det redan förra året att ljusen blivit sämre, fast jag vet faktiskt inte vilka som skulle vara bättre, vill oxå veta, kramen/Emma**

    SvaraRadera
  2. Älskar också ljus och visst är det mysigt att komma hem till ljus på trappan också. I lyktorna på trappan har jag alltid gravljus för dom varar ett bra tag. Värmeljusen är från IKEA men jag har hört att Icas ska vara bra. När mitt nuvarande lager är slut ska jag nog prova Icas.

    Nä, dags för lite Zumba nu.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Precis det har jag också märkt , att värmeljusen inte klara av att stå för kallt , konstigt ?!
    Här hemma är det samma fenomen , just nu nästan en över konsumtion av både kronljus och värmeljus :)
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  4. Ja jösses vad det går åt :) Ja ljusen från stora varuhuset smälter i mitten vid kyla tex utomhus. Men jag testade andra förra året...inte ett dugg bättre. Men hörde att det var något när man just eldar ute och kallt. För på sommaren funkar ju allt eller hur. Men jag eldar också för grannarna :) Ha de gott kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ja, ljus i massor tycker vi om. Nåt myyyys måste vi ju få när det är så mörkt o trist ute. Förra året läste jag en test på värmeljus och då "vann" faktiskt Ikeas. Men det var ju då det..

    Finaste emaljskylten du fått upp i köket! Byggfabrikens artiklar går inte av för hackor. I den butiken skulle jag kunna handla - ja, typ allt.

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  6. Mysigt med tända ljus :)

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  7. Nog går det åt ljus allt :-)

    Icas värmesljus tycker jag är helt suveräna.

    Ha en fin torsdag

    SvaraRadera
  8. Ja, det går verkligen åt mycket ljus såhär års!
    Tänder mest värmeljus men precis som du säjer, om man tänder värmeljusen där det är kallt blir det bara mitten som brinner ner på nolltid.

    SJälv har jag oljeljus/gravljus utomhus i lyktorna, samt ett ledljus med batterier från Clas Olsson, det tänder sej själv och är jättefint ute!
    Det ser verkligen mysigt ut med alla ljusen som brinner denhär tiden!
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Jag undviker alla paraffinljus, både för att de brinner sämre och ffa för att de är riktiga klimatbovar. 100% stearin ska det vara på både kronljus och värmeljus. Clas Ohlson har bra värmeljus - dyrare än IKEA, men brinner bättre och betydligt bättre för samvetet.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!