onsdag 11 juli 2012

Skämshörna

När man bloggar har man verkligen möjlighet att välja vad man vill visa. Ofta fotograferar man bara ur fördelaktiga vinklar och beskär sedan bilderna innan man publicerar dem, för att slippa visa hela sanningen. För vem vill visa sina obäddade sängar, orensade rabatter och trista komposthögar? Fast ibland är det nog nyttigt att visa även mindre charmerande saker. Som vår komposthörna, till exempel. En riktig "skämshörna"... 


Tanken var god när vi en gång i tiden ställde dit de två små träboxarna; en för pågående kompost och en för redan färdig kompostjord. Vad vi inte tänkte på var att 1500 kvadratmeter ovårdad, vildvuxen tomt alstrar en faslig mängd biomassa. Bra mycket mer än vad som ryms i en liten trälåda per år...

Mitt i allt det trista händer det iallafall ibland att trevliga saker ploppar upp. Som den här vackra rosenskäran, som måste ha frösått sig när fjolårets planta hamnade på högen.


Lite mer ordning och reda ska det nog bli i den här hörnan iallafall. Igår inhandlade vi störar och vanligt grönt stålnät, som vi ska fixa till en större inhägnad av. Komposthögar kommer väl aldrig att bli speciellt bildsköna att titta på, men egen kompostjord är ju trots allt något man vill ha!

12 kommentarer:

  1. Jag visar ju obäddad säng med jämna mellanrum.
    Kanske inte bloggrätt men min verklighet=))

    Tycker inte att det där är någon skämshörna!
    Kanske typiskt en stadsbo att tycka att det ska se ut lite så på landet men det syns att någon lever där.
    Det gillar jag!

    SvaraRadera
  2. Jag har också öppnat upp mina fullproppade röriga skåp och visat den stökiga verkligheten emellanåt på min blogg. Just för att det inte ska tros att vi alltid har det städat och välordnat, vi är som vilka andra som helst! Men visst fotograferar man i det stora hela ur fördelaktiga vinklar och beskär just för att det ska se estetiskt tilltalande ut.

    Vad sött att den har frösått sig!

    Kram, Sofie

    SvaraRadera
  3. Så är det, alla har skämshörn. Jag är nöjd med våra komposter numera och eftersom de finns i trädgårdslandet, fullt synliga, var det bra att maken kunde snickra till några snyggingar.

    Du visar väl sen?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej. Trillade in på din blogg av en slump men oj vilken bra slump. Jättemysig blogg. Känner igen mig med skämshörnor. Har faktiskt laddat i ett par dagar för att våga blotta min ;)

    SvaraRadera
  5. Ja, skämshörnor har vi säkert alla nånstans,men din ser inte så illa ut ändå tycker jag!
    Ja, ibland får man något på köpet, som frösår sej. I mina ögon ser det mera ut som en malva. Såna har jag haft och de dyker upp lite här och där hos mej också. Vacker är den i alla fall. Själv har jag en likadan, fast vit, som plötsligt dykt upp bredvid trädgårdslandet...!
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Hihi, javisst det är verkligen så att det finns skämshörnor! Hos mig både här och där för och inte tala om alla påbörjade halvfärdiga projekt både ute och inne :) vilken lycka att få en sådan självsådd!

    Ha en fin dag, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Kul att få se även andra delar av trädgården.
    Här finns många delar som är skäms-delar. Samtidigt tycker jag inte att man ska skämmas över sin trädgård alls. En trädgård helt utan sådant skulle kunna upplevas som stel & steril (försöker jag intala mig de gånger paniken kommer krypande).
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  8. Äsch det där är väl inget och bara en dessutom! ;)) Jag har inte bara skämshörn utan här finns det skämsväggar och flera av dem. Men efter idag är flera av dem utrotade! Utomhus iaf... Jag tycker om ditt skämshörn. Det är vackert och liv i det :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  9. Fram för fler skämshörnor i bloggvärlden! Det är så befriande, tycker jag För övrigt tycker jag inte att din var särskilt skämmig alls... ;) Kram Hanna

    SvaraRadera
  10. Den var ju inte alls så farlig, din skämshörna. Andra reagerar nog inte lika starkt som man själv. Du såg ju till exempel inte ens mitt ful-kompost-hörn!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. jag har sett mycket värre i mina dagar. Inte farligt alls.

    En helt annan sak. satt och kollade på nätauktioner Auktionshuset Syd i Glemmige. De hade en jättefin köksklocka som hade passat hos en viss Frk Grön i hennes kök. Kolla
    http://www.auction2000.se/auk/w.MegaPic?inC=SYD&inA=20120621_0712&inO=20&inSO=1

    Kram

    SvaraRadera
  12. Den var väl inget att skämas för...! Naturen har även hjälpt till att smycka (försköna, om du så vill) den.
    En trädgård är levande precis som ett hem - det ska väl synas att man använder den/bor där?
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!