lördag 14 juli 2012

Tur till Österlen

Det senaste dygnet (och lite till) har sambon och jag varit på minisemester nere på Österlen. Det är egentligen inte alls speciellt långt dit från där vi bor, men ibland är det mysigt att ändå bo över på hotell, om så bara för en natt. (Inte minst så för den goda frukostbufféns skull!)

Den här gången hamnade vi i Simrishamn, som är ett riktigt mysigt ställe med närhet till havet, gammal bebyggelse och jättecharmiga små gathus. Här kan man traska runt hur länge som helst och bara bli hänförd.


Utsikten från vårt rum på Hotel Svea gick inte heller av för hackor. 


Vi hann med ett besök på Apotekarns Trädgård, som ligger på en bakgård mitt inne i centrala Simrishamn. Verkligen ett läckert ställe, men i ärlighetens namn ganska snabbt avverkat, om man inte stannar för att fika.


Både igår och idag har vi dessutom kört runt kors och tvärs i en massa olika små byar, där vi hittade den ena loppisen efter den andra. Längs kustbyarna råder Stockholmspriser, men bara några kilometer inåt landet kunde man minsann göra riktiga fynd! I Hammenhög träffade vi en klämkäck tösabit vid namn Berit, som fick följa med oss hem.


Direkt efter frukosten idag hann vi med en loppispromenad till Suckarnas gång i Brunnsparken i Simrishamn, där det är stor loppis varje lördagsmorgon. Här fyndade jag fyra spröjsade fönster, som ska bli dörrar till mitt framtida vitrinskåp. (Tina, jag lovar att jag äntligen ska få tummarna ur snart!) 

En av höjdpunkterna på resan var ett besök på Jansro i Skillinge, men det stället förtjänar verkligen ett helt eget inlägg. Det kommer imorgon!

10 kommentarer:

  1. Så härligt det låter. Maken och jag har också planer på att bo på hotell innan semestern är över.
    Nära kan vara nog så bra.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag storgillar Berit!!

    Kanske är till Österlen man ska åka.
    Ser soligt ut på dina fina bilder.

    SvaraRadera
  3. Berit liknar Garbo lite minsann! En riktig skönhet, vilka fransar..
    Vi var på vippen och sticka iväg mot Österlen idag men stannade hemma, då solen såg ut att visa sig. Måste ju måla färdigt liksom, även om planen spruckit för längesedan, grr!

    kramkram o hälsa Berit!

    SvaraRadera
  4. Har tyvärr inte lyckats pricka in loppisen i suckarnas gång ännu.
    Var det något att ha där?
    En tur ner till skåneland blir det så fort som möjligt.............

    Ha det bäst,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Låter som en härlig tur och det är verkligen så att man kan tänka sig att på borta bara för frukosten :)

    Hihi, en sådan badmadonna skulle gärna kunna få bo vid min damm!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken fin blogg du har! Den bokmärkar jag så att jag kan komma tillbaka. :)

    SvaraRadera
  7. Berit...med en fin liten hatt med flor på...så blir hon också en skönhet!!
    Ser fram emot Jansro, som jag inte har en aning om, och är sååå sugen på en tur nedåt landet med husbilen, och tänk va plats det finns i den för alla loppisfynd...!!
    Ha en bra söndag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Så mysigt!!! Ja man behöver inte åka långt för att komma bort...;) Härligt!
    Hört talas om Suckarnas gång och dit vill jag också nån gång, helst med en gång!!!

    Sommarkram

    SvaraRadera
  9. **Det är underbart med små mini- semestrar, Simrishamn är jättefint på somrarna. hoppas du får en fin dag/Emma**

    SvaraRadera
  10. Bodil och Siwan. Det är rejäla tanter det - såna man vill ha.

    Österlen är fantastiskt fint! Förra sommaren var faktiskt första gången jag var där. Jansro har jag funderat på att ta på min semester i år.
    Apotekarens var vi på i fjol däremot. Vi kom precis innan stängning (10 min innan) men att "kasta ut" besökarna redan då känns inte speciellt service minded. Surkärringen som agerade utkastare hette nog varken Siw eller Bodil. Fru Ragata är nog mer passande...

    Spännande att se hur vitrinskåpet kommer att bli. Antar att du redan nu jobbar på det ;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!