onsdag 23 januari 2013

Källarfönster på plats

Under gårdagen kom de nya källarfönstren på plats. Det var förvisso minusgrader ute, så fönsterfirman får komma tillbaka vid ett senare tillfälle för att finspackla och sätta bleck på utsidan, men de nya 3-glasfönstren i aluminiumbågar känns onekligen redan bättre än de genommurkna gamla träfönstren som satt där tidigare. 

Materialet kanske inte är så tidstypiskt för ett gammalt hus (det finns säkert byggvårdsfanatiker som har åsikter om det), men ibland får det praktiska faktiskt gå före det estetiska. De här fönstren kommer vi aldrig behöva göra något mer åt i vår livstid, och på utsidan kommer de ändå vara helt dolda av rosbuskar om någon säsong eller två.


Nu blir nästa steg att lyfta luren och försöka boka tid med murare (förhoppningsvis blir det byns bästa murare, som putsade om hela huset utvändigt för 4,5 år sedan) för omputsning av innerväggarna. Målning och småfix ordnar vi själva, och sedan blir det äntligen dags att inreda en vettig tvättstuga i källaren!

10 kommentarer:

  1. **Va skönt med underhållningsfria fönster =) själv har jag målat fönster i 2 år nu, o det är SÅ tråkigt!!/Kramiz Emma**

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig! Även om jag är noga med att följa stilen på tex fönster så får det ändå bli praktiskt och rimligt rent ekonomiskt. Era fönster följer ju stilen, bara byte till mer lämpligt, modernare material. Blev bra tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Skönt med fönster som man slipper tänka på. Är innerligt trött på att måla fönster! Skönt att få en riktig tvättstuga! Det är ett kommande projekt hos oss också som jag riktigt längtar efter! Liza

    SvaraRadera
  4. MEn va spännande att tvättstugan närmar sig.
    VI har bytt ett par av våra dåliga källarfönster till glasblock. Det blev också bra.

    Hoppas du har det bra såhär mitt i veckan, lillördag.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Låter som ljuv musik och jag kan tänka mig att det måste vara helt underbart att få ordning på tvättstuga.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Spännande!
    Lade i en hälsning i förra inlägget också.

    SvaraRadera
  7. Tjusigt. Och framförallt tätt! Och så mycket roligare att inreda i tvättstugan med nya fönster och nyputsat. Nu ska den här tanten kolla in "dig" på Pinterst och se vilken typ av tvättstuga du suktar efter. Spännande! Själv hoppas jag få tummarna ur att skapa ett konto. En dag ;)

    Nästa gång jag är i Glesbygd hör jag av mig, den här gången blev det väldigt spontant (det blir ofta det=. Men nu har jag lite mer att gå på!

    Tamara

    SvaraRadera
  8. Så skönt det måste kännas - ombonat och gott i källaren! Så användbar den blir när det blir tätt och kan hålla värmen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Det är ju faktiskt bättre att satsa på fönster som man inte behöver måla med jämna mellanrum=))
    Finns roligare saker att lägga tiden på!
    Alltså jag har ju ett pinterest men har liksom inte kommit igång och använda det än.
    Finns mycket inspiration att hämta där!

    Hoppas att du har sol och skönt väder/Hannis

    SvaraRadera
  10. Japp, ibland får man vara lite praktisk! Gud vad lockande med varm choklad! Om jag inte ammade så skulle jag dricka varm choklad med konjak nu bums! Ha en skön helg! Stor kram!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!