lördag 11 maj 2013

Tulpaner och perenner

I rabatterna på framsidan blommar nu både tulpaner och löjtnantshjärtan. Och jag som knappt har hunnit börja rensa där! Det börjar nog också bli dags att ta fram gräsklipparen för första gången i år. Kalla mig knäpp, men jag tycker det är lite meditativt att klippa gräs! 


Efter en tur till Karlskrona igår och idag har ytterligare några löjtnantshjärtan-plantor fått följa med hem, så även några hostor. (Har ni vägarna förbi där själva kan jag verkligen tipsa om en torgförsäljare som alltid har fina och billiga perenner till försäljning.) Ett stopp på Blomsterlandet på vägen hem resulterade även i ett gäng Rügen-smultron, som jag har planterat som kant i en av bäddarna i köksträdgården. 

Imorgon blir det en loppistur till Hjärsås klockan 13.00, men före och efter det blir det nog trädgårdsstök för hela slanten. Ytterligare några lediga dagar hade inte varit så dumt!

11 kommentarer:

  1. Jag har också väldigt god erfarenhet av torgförsäljare, de kan sina saker!
    Känns så genuint att gå omkring o kolla o dofta, i mitt fall på Grönsakstorget i Gbg men brukar passa på när jag är i andra städer också...

    kramen

    SvaraRadera
  2. Gärna fler lediga dagar! Blir aldrig nöjd på den biten.

    Så fina löjtnantshjärtan. Ja, tulpaner också. Mina hjärtan vill sig inte. Blev därför flyttade idag så får vi se...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att gräsklippande är lite meditativt. Och tur är väl det, eftersom jag ju har lite att klippa.

    Mina löjtnantshjärtan har inte alls kommit lika långt som dina, men de fick flytta ganska brutalt förra sommaren så det kan vara en förklaring.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jessica, grannen11 maj 2013 kl. 22:35

    Tänk att jag misstänkte att det var där du var! Vi har haft solhäll under uppsyn förstår du, poppis att spana in ;) hoppas få till loppis imorgon, men besök är på ingång nåååån gång under dagen ;)

    SvaraRadera
  5. Så vackert med löjtnantshjärta och tulpan tillsammans !
    Hoppas du får en givande dag på loppis idag !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Så härligt att få se lite bilder av det som ska komma... här har våren inte hunnit så långt än! Och min löjtnantshjärta verkar inte ha överlevt denna vinter så där måste det bytas ut. Men idag är det äntligen sol, efter en lång period av regn och rusk!

    SvaraRadera
  7. Inte klokt vad fort allt går! Ska bli spännande att se vad som hänt i rabatterna de här fyra dagarna som vi har varit borta.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Tycker det går så fort nu.
    Först blommade ingenting och nu har körsbärsträden redan blommat ut.
    Men det finns mer att njuta av som tur är=))

    Ha en bra loppisdag!

    SvaraRadera
  9. Så vackert de blommar ihop.
    Lycka till på loppisen, kul att hitta fynd.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Det är verkligen mycket med trädgården nu och själv hinner man ju knappt med!
    Så vackert det är med löjtnanshjärtan! Mina har bara försvunnit helt! Hade både en vit och en rosa! Usch, så trist! Jag får nog också göra ett försök!

    Kul när man hittar billiga perenner!
    Ha en skön trädgårdssöndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Där har vi ngt gemensamt, jag älskar att klippa gräs!!!! ( hatar att rensa ogräs dock;) Vilken otroligt vacker bild och Löjtnantshjärtan är verkligebn vackra blommor! Jag håller med Lisa ovan, jag vet inte vad som hände med mina, jag har haft lite "otur" med flera växter, är inte för varsam antagligen.., vilken härlig badkvinnan i baljan i stället för en groda, kroppsformen påminner om min ;) Vårhälsn Mari.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!