tisdag 18 juni 2013

Nytt hallgolv

När vi kom hem efter jobbet igår hade hantverkarna tagit bort det gamla skruttiga golvet i hallen på baksidan. Det var öppet rakt ner till källartaket, och vårt stackars badrum tycktes liksom sväva fritt i luften. För att komma dit (där för övrigt vår ENDA toalett ligger...) var vi tvungna att balansera på några utlagda brädor, som låg lösa direkt över bjälklagret. Jag kan tillägga att jag har knipit ihop blåsan hela natten, för att undvika katastrof...


Men inatt kan man gå upp och kissa utan bekymmer, för redan nu ligger det ett nytt trägolv på plats. Härligt, härligt! Lysande trävitt är det nu, men vi ska naturligtvis behandla det med något framöver när det har torkat till. Ett tag var jag inne på att måla det schackrutigt, men nu när jag ser de fina plankorna så tror jag vi att vi nog får ta oss en funderare igen. Ett angenämt problem; tips mottages med tacksamhet!


Som av ett alldeles förträffligt sammanträffande har det visat sig att den gamla dörren jag hittade på vinden tidigare i år (läs här) passar exakt på millimetern i den nuvarande dörrkarmen in till badrummet. Förmodligen är det så att den faktiskt har suttit där tidigare. Efter en liten uppfräschning ska den få komma på plats igen!

9 kommentarer:

  1. Helt perfekt med den gamla vackra dörren. Sån tur att någon bara ställt undan den och inte använt den till kaffeved.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jessica, grannen18 juni 2013 kl. 20:20

    Det kallar jag makeover! Då finns det alltså ett plant golv på solhäll nu, coooolt!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint golv ni fick och vilken tur att du slipper knipa längre! :)
    Ja, det tål att tänka på! Vänta tills nygamla dörren är på plats så kanske du kommer på hur du vill ha det.

    Vilken himla tur att den passade så perfekt!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  4. Kanonfint! Gamla hittade dörrar ska man vara rädd om. Våra som stod på vinden passade i verandan minsann.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fint med ett härligt trägolv
    Jag hade också bestämt mig för chackrutigt när vi la nytt i köket förra året ,men det slutade med enfärgat ljusgrått, har inte ångrat mig'
    ha en bra vecka

    SvaraRadera
  6. Jag gillar schackrutigt. Snyggt som 17!
    Men samtidigt så gillar jag golv som är målade i en kulör också.

    Det beror lite på hur golven runt omkring ser ut, i angränsande rum.
    Jag hade rutor på landet i ett rum och fick göra om för det såg inte klokt ut mot ekgolvet som låg i köket...Kontrasten blev för skarp på något konstigt sätt.
    Tror ju inte att du blir klokare av mina tankar direkt=))

    Ha nu en fantastisk midsommar!!

    SvaraRadera
  7. Då gäller det att inte bli för nödig för snabbt då hehe! Det blev ju toppenfint, gamla dörrar är det bästa som finns!

    kram o trevlig midsommar

    SvaraRadera
  8. Vilken skillnad! Plankgolv är de vackraste golven. Sköna att gå på är de också...

    Vill ni ha kvar ådringen är mitt tips en pigmenterad lut och därefter en olja.
    Om ni ska täckmåla är ett tips att inte ta för ljus kulör och för blank färg - allt "skit" syns på det (egen erfarenhet). Fast det funkar ju fint om du hellre vill vara inne och städa än ute i trädgården ;)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Så fint det blir! Vi har behandlat våra trägolv med Osmo dekorvax och hårdvaxolja. Först en gång med dekorvax med vitt pigment och sen en gång med hårdvaxolja. Man kan välja hur vitt man vill ha det genom att behandla golvet fler gånger med dekorvaxen. Vi är jättenöjda med våra golv! Slitstarkt! (Finns i andra kulörer än vitt också.)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!