torsdag 27 juni 2013

Trappan

Igår kväll, när jag kom hem efter en liten tur till Karlskrona, var muraren så gott som färdig med trappan på baksidan. Eftersom det regnade var den täckt med en presenning, men jag kunde naturligtvis inte låta bli att kika vad som fanns där under.


Ja jäklar, så grann den blev! Så snyggt med topplattan som sticker ut en bit över kanten och "rampen för ölkärror" (murarbasens egna ord) som går längs den ena kanten. Trappräcket kunde vi turligt nog behålla från den gamla trappan, och det behövs med tanke på att det är ganska rejäl höjd upp till ytterdörren (som för övrigt också ska bytas ut snart).


Sedan bilden togs har ytterligare en slutfinish gjorts under morgonen idag, och presenningen har kommit på ett tag till. Det som återstår nu är att fylla igen den uppgrävda marken med grus upp till kanten där det första trappsteget börjar. Efter torktid kan vi måla in sidan med samma gråa silikatfärg som den övriga husgrunden, men i övrigt får trappstegen nog vara som de är.

Att lyfta de stora stenbumlingarna som blev över (se översta bilden) åt sidan, i väntan på framtida trädgårdsprojekt, blir den käre makens semesterprojekt. Grova arbetarhandskar är redan inhandlade!

10 kommentarer:

  1. Kanonsnyggt! Kan tänka mig att ni är helnöjda.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Har bläddrat lite tillbaka! Vilken fantastisk trädgård du har! Får lite hjärtsnörp och saknar mina egna gamla trädgårdar - nu har jag en minimal plätt.
    Kan förresten hälsa så gott från Astrid, städerskan på skolan. Hon frågade efter dig häromdagen och bad mig hälsa till dig.

    SvaraRadera
  3. så snyggt det blir.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Jessica, grannen27 juni 2013 kl. 18:59

    Den blir ju bara heeelt galet snygg den där trappen! O angående stenarna så beror jag nästan onkel slägga kan nicka dem i mål! *Fniss*

    SvaraRadera
  5. Ville bara påminna om att det är rosdagar på Fredriksdals friluftsmuseum i helgen...
    evalott

    SvaraRadera
  6. Så fin trappa..ett bra jobb med andra ord.Kramar

    SvaraRadera
  7. Oh, så fin den blev. Jättefint hantverk!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Förstår att dyre maken gått på gym tidigare! Annars hade han aldrig orkat med de stenbumlingarna!

    SvaraRadera
  9. Men hur snyggt blev inte det där. Ser ut att vara riktigt bra gjort!
    Jag vill också ha en ny trappa. Var kommer hantverkarna ifrån? Kanske gör de jobb i staaaaan oxå.

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Glömde.
    Snäckdammsrabatten. Gillar!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!