lördag 9 november 2013

Tänk, vilken tur!

Igår påbörjades projketet med hallen. Jag menar, nu har vi ju vilat i en hel månad sen förra renoveringen, så det fanns ingen anledning att ligga på latsidan. De gamla hatthyllorna togs ner, väggar spacklades, taket har grundmålats och linoleummattan och den underliggande masoniten åkte rätt ut på gårdsplanen. Och tänk vilken tur, - det var faktiskt träplank under det gamla golvet! Breda målade sådana, i någon obestämbar rödbrun nyans.


Nu är det i ärlighetens namn inte lika snyggt på hela golvet, för i nischen in mot klädkammaren är det skarvat med nyare betydligt mindre charmiga brädor. Eftersom de inte är målade alls, så ser det lite lattjo ut i nuläget, men målar vi om hela golvet enhetligt så tänker man nog inte lika mycket på det. Det kan vi leva med!


Väggfärg och golvfärg inhandlades idag på förmiddagen. (Vad det blir får ni se, men det är faktiskt INTE grönt!) Det är ganska små ytor som ska målas, så det borde inte vara så himla meckigt. Nu grundar vi med en kopp kaffe och en ciabatta först, sen spottar vi  i nävarna och drar vi igång! 

9 kommentarer:

  1. Himmel vilket fint golv det låg där! Jag gissar på grå rutor ;)

    SvaraRadera
  2. Jag gissar på en mörk grå nyans :D

    SvaraRadera
  3. Jäklar vilket fint golv! Jag hoppas att vi också har ett fint trägolv under vår trista linoleum matta i hallen...

    SvaraRadera
  4. De breda plankornas färg är ungefär den samma som jag hade i hela huset när jag flyttade in, men med inslag av svart också. Du kan ju tänka dig hur ljust och fräscht det kändes.

    Det kommer säkert bli jättebra när det blir enhetligt målat. Jag tror, precis som du säger, att man inte kommer att tänka så mycket på storleksskillnaden på brädorna då.

    Ha en fortsatt skön lördag.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Blir säkert hur bra som helst. Fint golv!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Here we go again! :) Så spännande att få följa era projekt!

    Jag tror golvet blir jättefint i en enhetlig färg! Ser med spänning fram emot forsättningen...!
    Ha en fin helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Härligt jag gillar att följa din renovering!!! kram Monica

    SvaraRadera
  8. Vilken lycka att det var riktigt plankgolv under! Vi har kikat hos oss.......så det blir inget byte....vi hade nämligen golvspånskivor....de har renoverat på 70-talet och hela huset har den stilen....gult...orange...brunt....grönt..you name it.
    Ha en skön helg och spännande det blir att se när det är klart.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilket fint golv, blir säkert hur bra som helst målat.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!