fredag 13 december 2013

Stillsam Lucia

En stillsam Luciamorgon på Solhäll börjar gå mot förmiddag. Jag sitter fortfarande i pyjamas, dricker kaffe, mumsar lussekatter och gör mest ingenting. Skönt med sådana stunder! Ikväll sjunger jag och min damkör i kyrkan, lite så där i bakgrunden av den yngre generationens luciatåg. Det brukar bli en stämningsfull stund; Lucia är onekligen en av de allra vackraste skatterna i vår kulturkista.


När jag tassar runt i vårt lilla hus förundras jag lite över hur lite jag har julpyntat i år. Här brukar det annars vara maxläge som gäller redan från första advent. Jag tror faktiskt det blir en mer avskalad jul i år, men en gran ska vi nog iallafall ha som vanligt. Sen är det är ju ändå en och en halv vecka kvar till jul, så jag hinner nog rota en extra runda i jullådorna tills dess.

6 kommentarer:

  1. Du har det så fint.
    Ha en fortsatt fin Lucia dag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Ja du har det så fint! Samma sak här..jag brukar ha det pyntat till max, en tomte i varje vrå ,ungefär.
    Men i år är det nästan ingen ting.. vet inte hur det blir sådär, kan det bero på att det va så varmt o fint länge att julen känns inte av ännu.eller?-Ha det bra i sångkören o kyrkan..

    SvaraRadera
  3. Det låter härligt med lite avskalad jul! Det ser så fint ut på dina bilder!

    Vilken stämning ni kommer att ha ikväll på konserten!
    Lycka till med den!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Så vackert och trivsamt det ser ut!! Och här är det likadant, inte några tomtar har tittat fram än, inte ens den lilla lucian i porslin, som brukar vara mitt sällskap till morgonkaffet, kan det möjligen vara vårvädret ute som gör att man liksom tappat orienteringen lite...??
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Samma här..............jag förstår inte men jag har ännu inte fått upp alla adventsstjärnor i fönstren!
    Men imorgon måste jag försöka få fram mina porslinstomtar jag målat, synd att ha de liggandes nerpackade.

    En fin och mysig helg till dig,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  6. Ska vi leta gran på söndag? Hihi, jag är bra sugen på en gran nu iaf ;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!