onsdag 5 mars 2014

Hortensia nummer två

Redan i januari försökte jag mig på att transportera hem en hortensia utan att den frös ihjäl på vägen. Det lyckades inte så bra kan jag säga, men nu gör jag ett försök igen. Så härligt att mötas av de där stora vitrosa fluffiga bollarna när man kommer in i gröna rummet!


Det får mig att tänka på den där syrénhortensian jag jordslog tillfälligt i en av kragpallarna i köksträdgården i höstas. Jag köpte den på trädgårdsdagarna på Bäckaskog slott redan i augusti, men kunde inte riktigt bestämma mig för var den skulle stå. Det blir ett angenämt problem att gå och grunna på så här innan säsongen drar igång på riktigt. Om den har överlevt vintern, vill säga...

6 kommentarer:

  1. De är så otroligt vackra de där Hortensiorna! Jag planterade ut en förra året och den har faktiskt fått små, små gröna knoppar redan..... :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jessica, grannen5 mars 2014 kl. 19:15

    💚 underbara blomma! Håller tummarna för allt nytt!

    SvaraRadera
  3. Ett helt fantastiskt problem. Och jag har entligen fått en hortensia i min trädgård :)
    Kram på dig från Maria

    SvaraRadera
  4. Är ju lite kär i hortensian när den är torkade...
    Jag vet, det låter knäppt men dom är så vackra då!
    Jag gillar den förstås levande också men jag lyckas sällan=))

    Tänk, snart är du i full fart i din trädgård igen, härligt!

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig lyckats få en hortensia att överleva mer än ett par månader. Jag har provat fyra-fem gånger men det är som om de skriker Nej, inte du! och omedelbart ger upp när vi får syn på varandra i blomsteraffären...
    Så fint den passade i den grå krukan! Jättetjusigt
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  6. Hortensia är en verklig favorit för mig. Jag har egentligen fel jord och lever i ett för svajigt vårklimat för att jag ska få mina trädgårdshortensior att bli så där underbart översållade med bollar. Knopparna brukar frysa bort, tyvärr. Tur att det finns "köpe-hortensior" som man kan sätta i kruka!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!