onsdag 21 maj 2014

Besvarad kärlek

Jag har alltid älskat klematis, men har inte riktigt känt att den kärleken har varit besvarad. Förrän nu! Fröken Nelly Moser som flyttade in på Solhäll sommaren 2012, börjar nu visa sig från sin allra trevligaste sida. Hon börjar bli tjock och go', och hon skämmer bort oss med de ljuvligaste blommor där hon står mot husväggen på framsidan. Att man ska försöka "gömma" rotdelen på sin klematis, så att den inte hamnar rakt i solen, har jag lärt mig den hårda vägen. Här i rabatten hjälper kärleksört och hosta till med det.


Inte för att Nelly Moser tillhör de ovanligare klematissorterna, men nog får man säga att hon är ovanligt vacker! Färgen lyser upp mot den vitputsade väggen, och det ser nästan ut som ett litet levande väsen där i mitten. En liten alien som sträcker sina tentakler mot solljuset.


Jag satte några Summer Snow-klematisar på andra ställen i trädgården förra sommaren. Hoppas de också besvarar min kärlek lika fint framöver. Och kanske har jag fått mod att köpa ytterligare några sorter den här sommaren. Jag skulle kunna tänka mig en blommande, klättrande klematis i varenda träd här hemma!

8 kommentarer:

  1. Summer snow är omdöpt till Monstret här. När den har tagit sig växer den något helt enormt. Blir bra insynsskydd.

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt vacker!
    Jag är dålig på klematissorter, men vi har en med gula blommor som på hösten förvandlas till gråhåriga troll. Den växer som ogräs, kan tro att det är en mycket anspråkslös sort...
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha massor med klematis här! Kanske ska plantera en liten goding vid ladan, vid era tunnor, fast uppe på vår gräsmatta, tål att tänkas på ☺️

    SvaraRadera
  4. Jag har också en Nelly Moser, fast den har aldrig kommit igång här. Vet inte riktigt hur jag ska göra, för jag tycker att jag har gjort som jag ska. Din är ju jättefin!
    Desto bättre går det med min Summer snow. Jisses så den växer! Fast jag gillar den, så här hemma har den inte fått något öknamn. :-)

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  5. Vilket ljuvligt ögongodis!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Vet du vad. Det är faktiskt första gången för mig med, att se en klematis blomma fint. De andra har bara tynat bort.

    SvaraRadera
  7. Men åh, spelar ingen roll att den är vanlig, den är ju bara så vacker! Närbilden är fantastisk! Jag har inte heller fått dem att trivas här, men Summer snow kommer jag visst överens med, och så Piilu som åtminstone återkommer även om den hittills inte blivit bautastor. Kanske gör ett försök med fler, har gjort det förr men det har inte velat sig.

    /Jenny

    SvaraRadera
  8. Jättefin! Gör sig hur bra som helst mot ert vita hus.

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!