fredag 30 maj 2014

Gratisträd

När vi köpte Solhäll 2008, så stod det två almar på baksidan av smatten, precis i kanten mellan gräsmattan och moraset. De gjorde baksidan lummig och grön, och dessutom fungerade de bra som insynsskydd mot husen som ligger nedanför i slänten. Tyvärr kom almsjukan och tog kål på träden, så vi fick fälla dem samtidigt som vi fällde den gigantiska almen nere i hörnet vid köksträdgården. Det blev onekligen väldigt tomt och öppet på baksidan, men nu så här flera år senare har både hasselbuskar och självsådda kastanjeträd och lönnträd börjat täppa till tomrummet. Jag låter dem hållas, för att se om några av dem kan få stanna för gott. De här lönnarna till exempel, som växer upp ur rosenspireahäcken. 


Jag har klippt dem i omgångar för att få till en bra form, och i år ser de för första gången ut som ett litet träd. I sommar när de har växt till sig lite mer ska jag gallra bort lite stammar. Jag är väldans glad för mina gratisträd!

2 kommentarer:

  1. Och lönnar är ju så himla fina, jag drog upp två småttingar ur en rabatt och jag stoppade dem i varsin kruka. Miniträd, så sött! Har dessutom en i kruka på balkongen. Igår gick jag och spanade på några rönnpluttar som växer i skogen, tror jag ska ta hand om en innan grabbarna i huset klipper bort dem.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Så fint att få gratis lönnar som är så vackra!
    Bladen på hösten är helt otroliga dessutom!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!