lördag 19 juli 2014

Målning, kaprifol och grus

Värmeböljan fortsätter över Skåne. Dagen började med frukost under parasollet tillsammans med goda vänner från Malmö, som tältat i trädgården över natten. Härligt! Maken och jag avslutade sedan målningen av smatten, som nu lyser vit och fräsch. Färgen torkade verkligen supersnabbt i värmen, och jag kunde skruva upp mina spaljéer igen redan efter en stund. Jag lindade upp kaprifolrankorna så gott det gick; nu får vi hoppas att de fortsätter att växa i samma fart som de gjort liggandes på marken. Det syns inte på bilden, men de vackra mörkröda stjälkarna gör sig himla fint mot det vita.


Längs husgrunden har en av trädgårdens alla ugglor landat. Kanske är den där på tillfälligt besök, kanske blir den kvar. Både besökande barn och vuxna brukar tycka att det är kul att leta gömda ugglor. Jag tror vi är uppe i åtta stycken nu!


När målningen var klar fixade vi till lite snabbt vid grindhålet, där vi omvandlade den raka grusgången till en halvcirkel framför det nya trappsteget. Nu tror jag minsann att vi har skrapat ihop det allra sista från grushögen på uppfarten. Den där högen har räckt till många projekt, vill jag lova! Jag önskar nästan att vi hade mer... 


Grindarna ligger i ladan och är grundmålade två omgångar. Det blir så himla snyggt! Jag tror att vi kommer att sätta upp dem under morgondagen och måla det sista lagret när de hänger på plats, så att man kommer åt båda sidorna samtidigt. På så sätt sparar man tid, och sen är det ju naturligtvis så att jag knappt kan bärga mig innan jag får se resultatet på plats! 

9 kommentarer:

  1. Så fint det blir, ser fram emot att få se allt nytt personligen, dags att hitta den där loppisdagen? :-)

    SvaraRadera
  2. Halvcirkeln är ju bara helt klockren! Kalas fint!

    SvaraRadera
  3. så fint det blev då "FARSTUN" blev vit..o härlig uggla!

    SvaraRadera
  4. Ååå, vad spännande det ska bli att få se den fina grinden!!

    Ha det gott i sommarvärmen!
    Annica

    SvaraRadera
  5. Väldigt snygg övergång från gång till grind - bra lösning!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Väldigt snygg övergång från gång till grind - bra lösning!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Väldigt snygg övergång från gång till grind - bra lösning!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Väldigt snygg övergång från gång till grind - bra lösning!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Väldigt snygg övergång från gång till grind - bra lösning!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!