torsdag 24 juli 2014

Sommarfrågor

För ett tag sedan fick jag en utmaning av Marina att svara på några sommarfrågor. Här kommer mina svar! (Bättre sent än aldrig...)

Hur ser mina sommarplaner ut?
Jag har 6 veckors semester i sommar, vilket kändes som en hel evighet innan den började. Nu är det snart bara en vecka kvar... Mina planer i år har varit att stanna på hemmaplan och ta dagarna som de kommer. Aldrig känner jag mig så avslappnad som när kalendern är helt blank! Jag har hunnit med både en hel del husrelaterade projekt och slappa dagar i solen, men nu när jobbsstart närmar sig så undrar man som vanligt vart tiden tog vägen...

Vad gjorde jag på midsommar?
Midsommar firade vi som traditionen bjuder här hemma på Solhäll. Flera av våra vänner kommer hit varje år och vi tillbringar hela dagen och kvällen tillsammans. Det blir alltid mängder av god mat och många goda skratt!

Vilken är den bästa sommarfrukosten?
Med undantag för hotellfrukostar (där jag helt plötsligt kan frossa hur mycket som helst) är jag verkligen ingen frukostmänniska. Jag är sällan hungrig på morgonen, men lyckas iallafall peta i mig lite fil och müsli, vilket jag gör oavsett årstid. Om jag orkar anstränga mig lite extra, så skivar jag nektarin eller bär och lägger på. Kaffe efter frukost är ett måste.


Bästa sommarlåten?
Jag säger inte att det är den bästa låten rent musikaliskt, men den sommardänga som gör mig allra mest nostalgisk och "somrig" är utan tvekan Tomas Ledins "Sommaren är kort". Den får mig att tänka på min härliga mormor (som gnolade på den en hel sommar i början av 80-talet) och min barndoms somrar i Dalarna!

Vad passar på grillen?
I sommar grillar vi kryddstarka korvar av olika slag, egenkryddat sidfläsk, halloumi och majskolvar. Förra sommaren hade jag pippi på färska champinjoner. Grillat är gott, men när det bara är vi två hemma är vi oftast lite för bekväma för att dra igång hela grilleri-processen. Korv går ju att steka i grillstekpanna på spisen också!

Vad läser jag i sommar?
Jag ÄLSKAR egentligen att läsa, men har gjort det ovanligt lite det här året. Min längtan inför sommmaren har varit att hitta ro att sätta mig och läsa alla de böcker som ligger i hyllan och väntar. Tyvärr har det bara blivit två deckare hittills; Mari Jungstedts "Den man älskar" och Karin Olssons "Askungar". Båda kändes som helt OK sommarläsning. Just nu läser jag "Morfar skrev inga memoarer" av Gustav Fridolin. En riktigt läsvärd berättelse, som dessutom utspelar sig här i "Glesbygd". Trädgårdstidningar och inredningstidningar slöläser jag naturligtvis också.


Vilket är favoritplagget i sommar?
Jag har mer eller mindre bott i en sladdrig tunn kjol i sommar, eftersom det har varit så himla varmt. Skönare än shorts, faktiskt! Jobbar jag i trädgården eller med något renoveringsprojekt, så har jag på mig mina "kjolshorts"  från Garden Girl.

Bästa badstället?
Mesta badstället i sommar är längst ute på flytbryggan vid Tydingesjön, som är den badplats vi har närmast till. För vår del är det inte längre frågan om något heldagshäng på stranden, utan snabba och svalkande dopp framåt kvällen. Finns inget skönare när det känns som om hela skallen kokar!

Jaha, det var mina svar. Eftersom jag har lite dålig koll på hur den här utmaningen har färdats i "Blogglandia" i sommar, så lämnar jag öppet för alla som har lust att ta sig an den. 

6 kommentarer:

  1. Det är för varmt för en utmaning, ha ha. Men är det semester vill jag gärna läsa mycket. I år har jag inte riktigt haft ro att läsa, men någon bok har det blivit, bland annat Majgull Axelssons Rosario är död. Otäck, som värsta skräckhistorien och då är den ändå baserad på sanna händelser ... Väldigt otäck.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Nu läste jag kommentaren ovan och fastnade i den, läste "rosario är död" som aupair för många år sedan och minns den fortfarande starkt. Läs den ni som inte gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också läst boken. Den är fasansfull... Men otroligt angelägen.

      Radera
  3. "Läsa bör man annars dör man." Jo, så tror jag minsann att ordstävet lyder. :-)
    Ha en fin kväll!
    /bokslukaren

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa lite om din sommar på detta sätt också!
    Kanske tar jag tag i frågorna! Ibland känns inte motivationen på topp såhär på sommaren, när det gäller bloggeriet! Då kan jag kanske ta tag i frågorna!

    Så skönt det låter med en insjö att bada i framåt kvällen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Kul att du tog dig tid att tänka till lite för att kunna svara. Jag har hunnit läsa en hel del tycker jag. Nu ska jag snart dra mig mot sängen och läsa lite till.

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!