torsdag 4 september 2014

I min lilla djungelberså

Förra våren satte jag upp billiga pilspaljéer som vägg i vår lilla grusberså, för att hägna in lite grann i bakkant och skapa lite rumskänsla. Då såg det så himla tomt och ödsligt ut, och när jag klippte ner paradisbusken nästan ända ner till marken så blev det ännu kalare. Idag ser det annorlunda ut, kan jag lova. Ja, här råder snudd på anarki!


Paradisbusken har haft en knakande återväxt, och igår fick den en spontan men rejäl klippning för att inte tappa formen helt. På spaljén till höger klättrar murgrönan i rasande fart, och en av rankorna är till och med på rymmen och växer in på gruset under bänken. Och utanpå alltihop breder klematisen 'Paul Farges Summersnow' ut sina långa lianer. 

 

Den har tagit ganska lång tid på sig att etablera sig, men nu växer den på spaljén, på bänken, på murgönan, upp i paradisträdet, i forsythiabusken, - ja den växer ÖVERALLT! Den är verkligen helt bortom all kontroll! Nu blommar den dessutom för allra första gången. Frågan är bara om den gör någon som helst nytta här, när det redan har växt upp så mycket grönt i övrigt. Fast jag måste medge att jag gillar den totala djungelkänslan!


I övrigt är det mycket som är överblommat, visset och otuktat i den här hörnan just nu. Jag skulle behöva köra en rejäl omgång med sekatören och rensa upp en massa löv från päronträdet. Fast det är härligt ändå, på något vis!


När man tar fram gamla bilder från sommaren 2012, så inser man ju hur mycket en nygjord del av trädgården faktiskt tar sig på bara två år. Man kan nästan inte tro att det här är samma ställe!


Om vädret håller i sig kanske det blir lite trädgårdsarbete i helgen. Det är nästan så att jag börjar bli lite sugen på att ta mig an ett nytt projekt innan säsongen är slut! 

3 kommentarer:

  1. Heja så fint det är! Blir du grävsugen men saknar direkt ett ställe är det bara att sätta igång på andra sidan häcken. Trädgårdsland SKA bli större, vet bara inte vem som ska gräva allt. 😂😂😂

    SvaraRadera
  2. Ibland är det skönt med lite djungelkänsla och paradisbuskar brukar verkligen bre ut sej rejält!

    Ja tänk, så mycket som händer med växtligheten bara på ett par år! Helt otroligt!
    Din hörna är jättefin och inbjudande!
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Blev du kanske inspererad av Ernst Kirchsteiger, om du såg hans sommarprogram? Super fint, som du vet tidigare så bara älskar jag din nakna dam i vattnet! Ha en skön höst dag.Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!