söndag 28 december 2014

Stad i ljus

Vi tog tåget till Malmö över dagen igår, för att fira jul med makens familj. Att vi själva bodde i Malmö fram till 2010 känns märkligt avlägset nu, men jag måste medge att det är en mycket speciell känsla att vandra genom staden så här i decemberskrud. Så otroligt stämningsfullt med alla ljus som lyser upp i mörkret! 


När jag går där i mörkret och njuter av belysningen, så startar alltid samma film i mitt minnes korridorer: Jag sitter på en halmbal vid den upplysta skridskobanan på Lilla Torg och dricker varm choklad med en skvätt päronkonjak, till tonerna av It takes a fool to remain sane med the Ark. Märkligt det där, hur vissa - egentligen ganska obetydliga - ögonblick bara stannar kvar, utan att man egentligen minns något annat runt just den händelsen. Händer det er ibland? 

Idag går jag hemma i stugan och plockar lite grann; det är märkligt så snabbt man tröttnar på julpyntet. Nu längtar jag efter tulpaner och vårblommor!

5 kommentarer:

  1. Jag känner igen mej i det du beskriver! Till synes ganska obetydliga minnen kan plötsligt ta över!
    Så vackert med alla ljusen denna tid!

    Vilka härliga julbilder i ditt förra inlägg! Inget kan väl mäta sej med ert fina, ljuvliga hem i glesbygd väl...?!

    Ha en fortsatt skön söndag!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jag känner också igen mig. Precis. Fast staden är Göteborg. Vad jag minns mest är när jag kom utomlands ifrån i november 2002 (måste det ha varit) och min man hämtade mig vid flygplatsen och vi kom in mot stan och jag fick se Liseberg julupplyst för första gången, jag minns det som igår.....jag visst inget innan och jag älskade julbelysningar (det gör jag väl fortfarande, men det har blivit så mycket av den varan nu) och så fick jag se träden där inne i nöjesparken....Flashback!
    Ja, nu räcker det nästan med julledigt, jag börjar känna att jag vill tillbaka till det vanliga.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Uppskattar också stadens ljus så här års men sen är det skönt att komma hem igen. Såg att blomsterlandet kört fram en stor vagn med röda tulpaner i fredags. Ja lite sugen blev jag, men nej. Njuter av granen och alla amaryllisar ett tag till.
    Kram och gott slut på gamla året
    Anette

    SvaraRadera
  4. Här åker allt rött ner i källaren ☺️💃

    SvaraRadera
  5. Varm choklad med en skvätt päronkonjak! Mums lät det som! Måste testas vid tillfälle. Visste inte ens att det fanns päronkonjak!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!