tisdag 21 april 2015

Persikoblom

Mitt lilla persikoträd blommar! Vilken fröjd det är att skåda varje år. Skira små blommor som är mörkt rosa till att börja med... 


... och som övergår i ljust rosa efter ett par dagar.


Grenarna är fulla av nya knoppar! Jag brukar hjälpa pollineringen på traven lite grann genom att "dutta" med en pensel från blomma till blomma. Förra året kom det faktiskt två små persikor, fast fåglarna var tyvärr snabbare än jag med att provsmaka dem...


Den här sorten heter Amsden och lämpar sig enligt experterna för odling i kallare klimat. Trädet (som planterades sommaren 2011) är fortfarande litet där det står mot husväggen på södersidan, men det tycks iallafall trivas där. Det är nog varmt och gott när solen står på, och på vintern står den lite skyddad, eftersom värmepumpen bidrar med lite lä mot västersidan.



I framtiden kanske jag måste spaljéa upp det lite grann, men än så länge klarar det sig bra på egen hand. Formen på trädet är redan bra, så där lagom "solfjädrig" och platt som man vill ha det när det ska växa mot en husvägg. För drömmen är ju just det, att det ska växa upp och täcka väggen mellan fönstren i framtiden. Och ge många solmogna persikor, förstås!

2 kommentarer:

  1. Så ljuvligt! Hoppas du får många persikor framöver!
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  2. Åh, så underbart med persikoblommor, och att kanske även få dem att gå fram i frukt!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!