söndag 12 april 2015

Vattenspeglar och isiga vindar

Igår baxade vi ut snäckdammen och vinterbleka Putte från vinterförvaringen i ladan. Med lite assistans av grannens barn drog vi fram slangen från källaren och fyllde på med vatten, vilket alltid känns som ett säkert vårtecken. Vi hade nog egentligen behövt måla om dammkanterna lite grann (den chockturkosa originalfärgen börjar titta fram allt mer), men vi orkade inte riktigt engagera oss i det nu. I bakgrunden blommar forsythian som bäst; i den övriga rabatten väntar fjolårets gräs och perenner på nedklippning. En annan dag...


När slangen ändå låg ute, så passade jag även på att ta fram betongfatet och den lilla gjutjärnsgrodan, som alltid står på brunnslocket om somrarna. Jag tycker om att ha många små vattenspeglar i min trädgård! Fler kommer det att bli, framöver.


Gårdagens magiska väder är tyvärr som bortblåst idag. Bokstavligt talat, för isiga nordanvindar blåser åter genom "Glesbygd" och gör att man helst bara vill stanna inomhus. Vi har haft svärmor på besök för att titta på bilder från New York och fira makens kommande födelsedag. Nu väntar söndagsbadet nere i källaren, och efter det ska jag nog bara slappa. Tänk vad helgerna försvinner snabbt...

4 kommentarer:

  1. Ja, idag var det minsann kyligt. Men jag har totalvägrat att vara inomhus, så det har varit tjockjacka och fodrade stövlar på i rabatterna.
    Vattenspeglar är fint. Och nyttigt för djurlivet.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina vårtecken med vattenspeglarna! Jag har också tagit fram det stora "snäckskalet" och fyllt på vatten - så skönt det känns!
    Så fint det blev med grodan mitt i allt och badnymfen är ju helt underbar!

    Ja, idag är inte vindarana nådiga!
    Fy, så det blåser och folk är strömlösa häromkring!
    Ha det härligt i söndagsbadet sen!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Jag kan identifiera mig med grodan. (Även om jag inte har någon krona.) Det var kallt och blåsigt idag även i Blekinge.

    SvaraRadera
  4. Det härligt att få börja greja och fixa...tänk så fort årstiderna skiftar ändå;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!