söndag 24 maj 2015

Borstahusen

Idag har vi varit på dagsutflykt till Borstahusen, som ligger strax norr om Landskrona. Jag kan inte säga annat än att både väder och vyer verkligen visade sig från sina allra bästa sidor; solen gjorde att havet såg riktigt inbjudande ut, och i bakgrunden lyste rapsen gul över backarna i Glumslöv. Skåne blir nog nästan inte vackrare än så här!


Vi hade stämt träff med makens del av familjen på Erikstorps Kungsgård för att äta söndagsbrunch. Den härliga utemiljön var verkligen en bonus, och jag var naturligtvis tvungen att ta fram kameran och fotografera de fantastiska tulpanerna, som växte i en rundel mitt på gårdsplanen. Underbara fäger!


Även invändigt är det vacker miljö på Erikstorp, med flera luftiga matsalar där man kan sitta och äta. Kolla in den makalösa kakelugnen, som fanns i ett av rummen!


Och sicken brunch sen! Otroligt fräsch buffé med ett stort urval (titta HÄR!), som verkligen föll mig i smaken. (Flera gånger om...) Som pricken över i kunde man grädda sina egna frukostvåfflor, och sånt faller jag för. (Flera gånger om...) Frukostätare är jag egentligen inte, men brunch är definitivt min grej! Bufféer i synnerhet.


Ute på gårdsplanen stod det ett helt fantastiskt bord, som såg ut som om det egentligen hörde hemma i en 1700-talsmatsal. "Ja, för om man ändå ska bygga sig ett nytt trädgårdsbord, så kan man ju faktiskt försöka göra ett SNYGGT trädgårdsbord!" sa en av mina svägerskor, och visst har hon rätt!


Efter att ha frossat i scones, bacon, ägg, våfflor, och you-name-it, så kändes det riktigt skönt att ta en liten promenad nere i småbåtshamnen. (Att vi dessutom åt glass där nere är nästan pinsamt att erkänna...)


Räckena på badstegarna ner i vattnet såg ut att vara nymålade för säsongen, och det var faktiskt ett helt gäng äldre damer som vågade sig på ett söndagsdopp. Vi fick jobba hårt för att tygla min badälskande svärmor, som gärna hade velat göra dem sällskap!


En hel dag i solen vid havet, i kombination med att jag var i Wien fram till småtimmarna i natt, bådar gott för en tidig kväll och en god natts sömn. Och imorgon startar den allra sista veckan i maj. 

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag det låter som att du har haft. Det ser ju onekligen fint ut på bilderna. Helt sjukt egentligen att det redan är sista veckan i maj.. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar dag du har haft! Skåne är verkligen vackert vid den här tiden, det gäller att njuta, vilket jag tyvärr glömmer bort ibland.. Bordet var ju klart imponerande!
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  3. Vilken toppendag och så härligt med god mat och nära och kära!
    Nej, något dopp är kanske i tidigaste laget, i alla fall för min smak! :)
    Ha en skön sista-maj-vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Sommar i Landskrona ser jag. Härliga bilder, men bada, nej tack!
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig utflykt. Ja den inledande bilden ger verkligen en fantastiskt fin sammanfattning av Skåne - helt underbar!
    Och det där bordet på gårdsplanen var ju bara så snyggt. Läckra ben!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!