tisdag 30 juni 2015

Schneewalzer år fyra

Sommaren 2011 planterade jag klätterrosen Schneewalzer (zon 1-3) vid det fina röda klättertornet som pappa har snickrat till mig. Rosen har varit frisk och frodig hela tiden, men i år känns det verkligen som om den har lagt i en extra växel. Så hög och tät den har blivit! Precis så där som jag drömde om att den skulle bli, när jag stod där med spaden och vattenslangen för fyra år sedan.


Det här är en storblommig klätterros som blommar i crèmevitt större delen av sommaren. Blommar gör den inte riktigt än, men grenarna är fulla av knoppar uppe i toppen. Bladfärgen är också riktigt vacker; mörkgröna blanka blad som drar åt vinrött på de nya skotten.


Jag är överlag ganska feg när det gäller att klippa ner mina klätterrosor för mycket på våren, men om den här sticker iväg ännu mer på höjden så åker nog sekatören fram nästa år. Fast enligt faktalappen den kom med, så håller den sig runt 150-200 cm, så vi får väl se vad den landar på. Nu ser jag iallafall fram emot sommarens förhoppningsvis rikliga blomning!

4 kommentarer:

  1. Så fin den är och så kraftig! Den kommer att bli fantastisk! Lova att fota när den slagit ut! Fint rostorn också! Bra med en snäll pappa! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Så fint med en stege att klättra på, skall bli spännande att se hur den ser ut när den blommar. Liza

    SvaraRadera
  3. Så vackert med rostornet och bladväxterna vid fötterna! Lycka att ha en frisk ros i ett vackert rostorn som det gamla djungelordspråket lyder...

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Och fint torn också!
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!