lördag 22 augusti 2015

Auktionsdag

Lördagen har bjudit på klarblå himmel och strålande sol över "Glesbygd". Vi var på språng redan strax efter klockan 10 för att komma i god tid till dagens omtalade auktion. Många bekanta och obekanta ansikten var redan där, och vi fick också sällskap av goda vänner från Åkarp som var lika taggade på att gå på akution som vi. En hel del av mina kollegor skymtade också förbi under dagen.


Auktionen ägde rum ute i trädgården, och på två timmar avverkades allt. Det fanns onekligen en hel del fina gamla saker, som både jag och maken fastnade för. Prislapparna var väldigt varierande; allt ifrån 20 kronor och upp till flera tusen för vissa saker. Vi bjöd på en hel del, och jag lyckades köpa ett gediget gammalt trädgårdsbord för en spottstyver alldeles i början, när folk inte riktigt hade fattat att auktionen kommit igång. Tänk så fint det kan bli, när jag har slipat det och oljat om det! 


Jag vann också budgivningen på ett gammalt köksskåp med både sidor och bakstycke i pärlspont, och med härligt tjocka trähyllor. Ser ni också hur fint det här kan bli, om man får fräscha upp det lite grann? Kanske sätta glas eller hönsnät i dörren? Jag är smått förälskad! (Var det ska stå är som vanligt en annan femma... Kanske kan det här bli mitt sedan länge efterlängade vitrinskåp i gröna rummet.)


Maken gav 50 kronor för en grönmålad hylla, som är hemmasnickrad av gamla sockerlådor. Om den så bara hamnar som förvaring i källaren, så är den iallafall himla läcker!


När auktionen var slut öppnade de upp en rejäl loppis i en annan del av trädgården, där det mesta var väldigt billigt. Maken köpte en jättestor låda som det står Brukshotellet Fagersta på, vilket är en kul grej eftersom min sida av familjen har sina rötter där. (Ja i Fagersta, alltså. Inte nödvändigtvis Brukshotellet, hehe!)


Och Persikohuset, då? Jodå, det blev sålt. Efter budgivning hamnade slutsumman på 1,1 miljoner, vilket man verkligen får säga att huset är värt. Vi hade möjlighet att kika in i huset innan auktionen, och det har verkligen potential att kunna bli något alldeles makalöst fint. Grattis till de nya ägarna, säger jag! Ni gjorde en bra affär idag.


Det blev en härlig dag med god stämning! Nu är man onekligen både soltrött och lite dehydrerad. Jag ska ta mig en isglass och fundera lite på var våra fynd ska hamna. "Ni kanske hade behövt köpa huset också, för att få plats med allt," skrev min mor i ett SMS. Hon har nog rätt, hihi!

3 kommentarer:

  1. Inte så vanligt med "gårdsauktioner" längre, men desto trevligare när det väl sker. Fina fynd gjorde ni. Precis ett sånt högskåp skulle jag vilja ha i nya växthuset som är på gång.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj vilka fynd du göra hela tiden! Du har då verkligen "näsa" för läckra saker, enligt mej i alla fall!
    Persikohuset är otroligt vackert! Ett drömhus!
    LIsa

    SvaraRadera
  3. Så fint bord! Men jag tror inte det är ett trädgårdsbord, snarare ett bakbord.
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!