onsdag 21 oktober 2015

Höstbord

Det var riktigt fint väder när jag kom hem från jobbet idag, med höstsol och förhållandevis ljumma temperaturer. Jag passade på att få lite frisk luft efter en hel dag inomhus genom att höstpiffa lite på bordet på hörnan. Kökstrappan, som vi använder som huvudingång, ligger precis runt hörnet, så här går vi förbi flera gånger om dagen. Det är trevligt om det ser lite trevligt ut, om man säger så.


Bordet är detsamma som tidigare (mitt ommålade 70-kronorsfynd), vattenkannan har tillhört makens mormor och stolen kom som en skänk från ovan från Tamara tidigare i höst. Krattan och det gamla fönstret får stå kvar, för jag gillar ju det gröna alla årstider!


Jag köpte en skimmia (Rubella) i mataffären på lunchen idag. Den passar fint i en linoljemålad loppiskruka. (Jag målade det sista lagret alldeles för tjockt, för den är baske mig inte riktigt torr än, fast det har gått två månader!) De röda "käglorna" stod i köksträdgården tidigare, men har fått flytta hit nu, och korgen med pumpor likaså. Rött och grönt ser ju nästan lite juligt ut. (Huanemej...)


Gröna mosshjärtan fanns också på mataffären. Visst kan man göra egna ganska enkelt, men för 15 kronor styck var det skönt att slippa. Äpplena är fallfrukt från trädet på baksidan. Fina på ovansidan och fågelätna på undersidan, hihi!


Jag körde en favorit i repris och trädde några av äpplena på en blompinne, som jag stoppade ner i ljungen. Så enkelt och så läckert! Lanternan rotade jag fram i mitt pryllager i ladan, och sen satte jag in ett batteridrivet ljus som tänds när det skymmer. (Det är gammalt, så jag har glömt var jag köpte det.)


Som vanligt skulle jag kunna flytta om grejerna hundra gånger till. Riktigt nöjd blir man ju aldrig, men nu får det vara så här så länge. Till imorgon, iallafall...


Jag höstpyntade lite grann på verandatrappan också, men det får jag visa en annan dag. Nu vankas det spaghetti. Vilken tur, för jag är hungrig som en varg!

4 kommentarer:

  1. Underbara bilder, läckert!
    Du får till det så mysigt, tack för att jag via bloggen också får njuta av det vackra du ställer fram !
    Kram från Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Hur får du det alltid att låta så lätt? Hämtar lite här, fixar lite där.
    Jättefint blir det i alla fall!!

    SvaraRadera
  3. Visst skulle man bli glad över att gå förbi ett sådant bord! Många vackra gamla föremål med lite nytt piff till. Snyggt!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Krattan är ju så underbar. Nästan synd att ha ute. Härligt att gå förbi där när du går till jobbet och när du kommer hem. Snyggt att blanda nytt och gammalt.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!