söndag 13 december 2015

Pyntat vid ladan

Tredje advent har faktiskt bjudit på lite solsken mellan skurarna, så då passade jag på att vara ute en stund och pynta lite vid ladan. Det lilla planteringsbordet står ute 12 månader om året och är onekligen ganska väderbitet och rangligt vid det här laget, men det hänger med ett tag till. Under bordet står en gammal äppellåda, och på en spik på väggen hänger ett par gamla långfärdsskridskor. Vattenkannorna, zinktunnan, de gamla spadarna och spetten står här året runt, och den svarta gamla stormlyktan flyttar runt lite efter årstid.


Hyllan ovanför bordet hänger också på trekvart, men så länge den håller ihop får den sitta kvar. På det understa hyllplanet pyntar jag om lite efter årstid; en del grejer har fått stå kvar sedan hösten och en del pryttlar har kommit till. Ovanpå hyllan har jag lagt enrisruskor för att få en grön "gardin". I den gamla mjölkkannan står buxbomkvistar från trädgården, och de små träsvamparna fick komma fram från mitt "rekvisitaförråd" inne i ladan.


Den lilla ugglan i toppluva satt ensam kvar på en hylla när jag var på Blomsterlandet härom veckan. Klart den fick följa med hem! Jag gillar ju ugglor.


Granatäpplen passar finfint här ute också. De risiga gamla kransstommarna har hängt med i många år nu, och börjar bli riktigt "rufsiga". De är fina oklädda, precis som de är. 


Framför den gamla kotavlan har jag satt silvriga höstväxter i mörkgröna lerkrukor (från Blomsterlandet de också) . Om man tittar på dem och kisar, och bortser från den knallgröna gräsmattan och den blöta omgivningen, så kan man låtsas att det är frostigt ute!


Bordet och långsidan på ladan är det första man ser när man kommer ut på trappen på baksidan, så det är extra tacksamt att ha lite pyntat och fint här. 


Jag har pyntat lite på framsidan, på trappen på baksidan och på bordet på hörnet också, men det får jag visa en annan dag. Nu är det nämligen dags för söndagsbadet!

5 kommentarer:

  1. Det ser rigtig fint ud op mod jeres røde lade. God fornøjelse med søndagsbadet.

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen genuint jullikt ut med alla dina fina saker, även om de hänger på trekvart, men det syns ju inte på bild! En gammal miljö ska det vara för att få det riktigt julfint!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig uggla med mössa.Vi har liiite snö nu så det är ljusare ute, hoppas den hålls kvar till jul.Ha de bra

    SvaraRadera
  4. Du pysslar och piffar lika fint alltid!
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  5. Hur charmigt som helst ju med det lilla bordet, allt "pynt" och den lilla ugglan! Här har vi faktiskt haft ca.11 minus igår och idag...och jag hoppas på SNÖ!!! Fast tyckte jag hörde någon som sa att det ska bli mildare igen.....Det är ju i alla fall lite frost...får vara glad för det då. Är i alla fall mysigt att kura inne med en kopp te emellan varven såna här dagar. Har varit i kyrkan idag på dotterns och skolans adventsfirande.....kom nog en och annan tår där för dom sjöng så fint....
    Hoppas du haft en fin tredje Advent igår!/Kram Nettan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!