söndag 14 februari 2016

Flera gårdagsfynd

Kälken var ju mitt ultimata fynd (även om det i ärlighetens namn mer var ett antikinköp än ett loppisfynd) under gårdagens loppisturné med brudarna, men ytterligare några grejer slank naturligtvis med av bara farten. Som en liten kemiflaska med namnet Bensinoetinktur på etiketten. Det där fick jag googla när jag kom hem, men tydligen är det något slags konserveringsmedel, som även kan användas som basnot i parfym och som hostmedicin, och som omnämndes av Carl von Linné redan 1740. Tänk vad man får lära sig.


En damejeanne storleken mindre, eller en glaskagge om man så vill, i grönt glas kunde jag inte heller motstå. Jag har redan en liknande, men jag tänker att trädgården är blir en utmärkt plats för vackra glasflaskor i sommar. Om inte annat kan jag ha den i växthuset.


En småsunkig saltlåda blev helt OK efter en omgång med svamp och diskmedel. Om inte annat så kanske den hamnar på hyllan nere i tvättstugan, men för tillfället har den fått mellanlanda på hyllan ovanför spisen. Mina olja- och vinägergubbar ger tummen upp!


Jag gissar att vi har en hel del regniga och gråa dagar framför oss i februari-mars, som jag nu tänker pigga upp med ett senapsgult paraply. Visst blir man lite glad?


Idag är det alla hjärtans dag i kalendern. Fast på riktigt var det det igår med. Och i förrgår. Och när vi vaknar imorgon. Och i övermorgon. Låt hjärtat vara med alla dagar, tycker jag!

4 kommentarer:

  1. Ja man kanske skulle behöva en liten kur av det som varit i flaskan hi hi...
    Fina fynd och ha nu en skön söndag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Charmiga fynd....som vanligt! :) Sneglade på en stor glaskagge eller vad du kallade det nyligen men den var brunaktig så det blev inget köp då...
    Ditt paraply lyser nog upp även en regnig vårdag, fint.
    Kram/Nettan

    SvaraRadera
  3. Kälken var ett fantastiskt fynd och även dina andra fynd är fina och roliga!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. dina fynd är fantastiskt fina !
    du har öga för fynd.
    Ha det fint, hoppas inte det kommer regn på länge.. jag vill ha vinter.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!