lördag 28 maj 2016

Att tanka inspiration

Jodå, det blev en tur till Malmö Garden Show idag. Att komma till Slottsparken är alltid lika trevligt; den här delen av parken sköts av John Taylor och går att besöka precis när man vill. Ljuvliga rabatter!


I själva utställningsdelen har man skapat visningsträdgårdar. Vad sägs om en bokstavligt talat rosbeklädd uteplats? Här blev jag lite sugen på att gå och lägga mig och ta en tupplur, hihi!


Somliga trädgårdar är lite mer strikta, andra är naturligt rufsiga, och några är en blandning av både och. En tjusig marmorbyst i en otuktad rabatt var ett fint inslag.


Och en trädgårdsdamm behöver ju egentligen inte vara större än så här; en liten stenkälla i anslutning till en cafémöbel. Så här skulle jag kunna tänka mig att ha det hemma. 


Det finns även utställningsbalkonger att låta sig inspireras av. Min favorit var nog den här, med sand från stranden och ljuvliga pelargoner. "Havsnära" heter den, och är skapad av Mona Johansson. Här hade man ju kunnat tänka sig att sitta med en god bok med tårna i sanden.


Och så gillade jag "Mossigt men inte mossigt" av Minna Mercke Schmidt och Niklas Vestin, som är en härlig mix av vintagesaker och blommor i jättefin färgskala. De fina gamla pardörrarna gör ju absolut sitt till för känslan.


Smultron kan man odla även på balkong, och gamla trälådor är ju aldrig fel.


Uppe vid Mölleplatsen hittar man växtmarknaden, och på vägen dit dreglade jag lite över den här underbara kanariegula magnolian. Jag stod och tittade på en sådan på Växtmästaren i Osby häromdagen och dreglade lika mycket då. Och jag som inte brukar titta på gula blommor... 


På marknaden tyglade jag mitt ha-begär riktigt rejält, ska jag säga. Vilket fantastiskt utbud av växter, och vilken fantastisk kvalitet på allting! Inte så billigt precis, men mycket kändes ändå prisvärt. Jag köpte iallafall en fin variant av årets perenn 'sedum', mer känd som liten kärleksört. Den är så vackert silvergrön med lila inslag, och jag tror att den ska få fortsätta bo i kruka ett tag.


Ludvigsdals gård sålde fantastiskt vackra gåshalsar i trä på armeringspinne med strykande åtgång. En av dem fick följa med hem till mig. Tänker att det kan bli ett roligt inslag i någon rabatt i sommar, med en gås som sticker upp huvudet i det gröna. Man kan ju trycka ner den så att pinnen inte syns.


Varmt var det idag, och mycket folk var det naturligtvis också. Det känns som om Malmö Garden Show har expanderat ännu mer sedan förra året. Det är dock helt klart en trädgårdsmässa värd namnet, och om ni inte har något annat för er imorgon (och bor i krokarna), så tycker jag ni ska åka hit. Och det bästa av allt är att det är gratis! Ja, så länge man inte handlar en massa...

3 kommentarer:

  1. Det här året blir det inget besök i Malmö för min del, den här helgen är fullbokad. Men tack för bildvisningen! Det verkar ha varit mycket sevärt.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Skulle sååå gärna åkt dit men den här helgen är fullbokad sen länge. Jag får njuta av dina bilder därifrån istället!
    Kram och fortsatt fin helg!
    Marie L

    SvaraRadera
  3. Kul med bilder från MGS och vilka superhärliga balkonger. Minnas stil känns igen på långt håll i den allra positivaste bemärkelse. Vet att detta är en trevlig mässa sen tidigare besök och skulle gärna åkt, men helgerna är fulltecknade. Tack för att du bjöd på några glimtar.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!