måndag 26 september 2016

Jätteverbena

Jätteverbenan är en nykomling i min trädgård i år. Nu undrar jag hur jag har kunnat klara mig utan den i alla år. Den är ju så rasande stilig där den står på södra hörnan av huset, och den har blommat så gott som hela sommaren.


Som allra "blommigast" är den nog ändå nu, så här mot slutet av säsongen när inget annat ser speciellt kul ut. Färgen är skarp i närbild, men alldeles lagom lilarosa på håll. 


Tittut, där bakom hörnet! Jag ser dig nog! Tänk att något som såg så fjuttigt ut på plantskolan kunde till sig och bli så ståtligt. Fjärilarna diggar den också, även om det inte syns på bilderna.


"Perenn i ett varmare klimat" står det på nätet, men jag nog är redan inställd på att köpa nya plantor nästa sommar. För om man en gång stiftat bekantskap med jätteverbenan, så vill man inte vara utan den. End of story!

10 kommentarer:

  1. Själv har jag dragit upp jätteverbena från frö. De har nyligen börjat blomma och är lite fjuttiga, men man kan ju inte undgå att älska dem ändå. Förstår att du är "biten".
    Kram, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så dålig på frö... Är för otålig och vill att allt ska vara stort på en gång! :-)

      Radera
  2. Har aldrig haft någon jätteverbena men förstår att jag behöver en sådan som kan sväva över de andra växterna i rabatterna.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Det går lätt att ta skott av verbenan, sätt i vatten och det blir rötter ganska fort. De självsår sig gärna och jag har övervintrat plantor inomhus i svalt uterum, bara att prova! Lycka till, tant G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med övervintring kanske jag skulle försöka mig på. Tack för tipset!

      Radera
  4. Så roligt att läsa, för jag köpte just två stora krukor jätteverbena på Hovdala slotts skördemarknad igår. Från självaste slottsträdgården. 70 ynka riksdaler för en kruka 25 i diameter! Jättenöjd. På Hovdala hade de samplanterat jätteverbena med dunborstgräs. Det var väldigt vackert! Nu återstår det att fundera ut var jag ska ha mina plantor...

    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag har aldrig varit på Hovdala, fast jag bor jättenära! Det får nog bli ändring på det till nästa år. :-)

      Radera
  5. Hovdala är mitt smultronställe i trakten! Jag kan varmt rekommendera en guidning i Ehrenborgska våningen, det är en resa genom tiden, fast de pågår nog bara under sommaren. Det har också anlagts flera fina vandringsleder där. I våras gick vi den som heter "jakten på Gullspira". Väldigt varierande och kuperad terräng. Dessutom går den förbi Glada getens gårdsmejeri dör man kan ta sig en fika. Ja, som du märker...jag är Hovdalafrälst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glada getens gårdsmejeri, - det måste ju vara det ultimata företagsnamnet. Så härligt! :-)
      Det får definitivt bli en tur till Hovdala snart!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!