söndag 20 november 2016

Adventsljusstake

Jag går och fnular på hur årets adventsljusstake ska se ut. Inte för att jag egentligen gör en sport av att de måste vara olika år från år, men det brukar liksom bli så ändå. Förra året gjorde jag det enkelt för mig och körde på kronljus rätt upp och ner i en mässingsstake. Det var riktigt vackert, i all sin enkelhet.


Flera år har jag kört på blockljusvarianten. Det är praktiskt med lite större ljus, om man vill tända ljusen en stund varje dag ända fram till jul. 2014 hade jag de här mossgröna krukorna, som jag dekorerade med vita spetsband, små röda äpplen, grön mossa och siffror i emalj.


Något år innan hade jag samma krukor, men utan spetsband, och istället för mossa hade jag virat murgröna runt ljusen. Det var riktigt vackert, så länge murgrönan höll sig fin och fräsch.


I år är jag lite sugen på att hitta på något med de här fina ljushållarna i smide, som jag hittade på Fröjd tidigare i höst. Jag har både ett avlångt trätråg och en rund träskål jag skulle kunna använda som "stake". Kanske kan man sticka ner hållarna i oasis eller på en lös brädbit, som man sedan döljer med mossa, så att man slipper göra hål i träet. Kanske slår jag bara ner hållarna i ett vedträ. 


Vi får väl se vad det slutar med. Det får bli veckans kluring, helt enkelt. 

5 kommentarer:

  1. Den översta bilden är ju bara för stämningsfull! Det enkla är ofta det vackraste! Spännande att se vad du hittar på i år, vad det än blir så tror jag det blir bra, det låter fint det du funderar på i alla fall!
    Önskar dig en fortsatt skön söndag!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Oj, så fina allihop!
    Så kreativ du är......
    Ska bli spännande att se var du fnular ihop.
    Själv har jag inte tänkt en tanke på adventsljusstaken än........förra året hade vi ingen alls, glömde totalt bort det!
    Jag hade lite mycket omkring mig tror jag......

    Ha det gott,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  3. De där hållarna i smide gillar jag, tycker om det som är rustikt och äkta! Annars är nog blockljusvarianten att föredra så man slipper byta ljus så ofta. Jag har en adventstake i koppar som har hängt med i några år, nu vill jag ha något annat, kanske en "spikbräda".
    Ha en fin ny vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Fina ljushållare. Man kanske kunde klämma ner dem i röda äpplen?

    SvaraRadera
  5. Fina allihopa! Ska bli spännande vad du hittar på:)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!