lördag 26 november 2016

Adventsträd

Jag smygstartade advent lite grann redan igår och tände adventsträdet ute på glasverandan. Precis som förra året ställde jag foten på ett korgfat och gömde den under grön mossa. Flaskborstgranarna fick stå kvar efter gårdagens inlägg, och nötknäpparna i hörnet står i givakt och väntar på att få komma in på gottebordet. (Som vi av uppenbara anledningar INTE ställer iordning förrän dagarna före jul...)


Den sammetsögde lilla renen har jag haft i flera år nu, men jag har sett att liknande finns att köpa på bl.a. Rusta. Den är så mjuk i pälsen att man vill klappa den hela tiden. Och söt!


Fårskinnet i korgstolen ligger där året runt, och kudden är samma som har varit där hela sommaren. Jag brukar byta till en rödmönstrad till advent, men den här funkar i vinter med. Nog ser den lite "granig" ut i trycket? Nissen från Maileg fick komma fram redan nu, fast jag inte brukar ta fram så många tomtar redan till första advent. Han är ju gråklädd och ser inte så julig ut ändå.


När det börjar skymma blir det riktig sagostämning här ute. Men kallt... Jag står mest innanför glasdörrarna i hallen och kikar ut. På vintern är det är lite som att ha ett stort tittskåp, hihi!


Glasverandan är alltså husets juligaste rum just nu. Idag står lite städning på schemat, och adventsljusstakarna och adventsstjärnan ska fram. Men där håller vi minsann på traditionerna och tänder dem först ikväll. 

4 kommentarer:

  1. Sååå himla mysigt du har gjort det...så ska det se ut!
    Ha en skön lördag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Så fint på din veranda, ser verkligen juligt ut utan att vara mycket pynt, du kan konsten! Adventsstakar och stjärnor kom upp igår och jag har mina hyacinter, tror det får räcka så i alla fall till nästa helg. På verandan har jag hyacinter, rosmarin (så länge det inte är frost där) och några ljuslyktor. Glömmer alltid att foto när det är ljust.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Beautiful decorations for Christmas!! I love those Tilda dolls, this one is so adorable. Thank you for sharing. Merry Christmas!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks for commenting, Angela! The little elf doll is from a Danish company called "Maileg". Each model has a name, so my little fellow's name is Morten. Happy holidays to you, too!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!