måndag 21 november 2016

Diverse saker till advent

I helgen stökade jag runt och drog fram diverse saker till det stundande adventspyntandet. På köksbordet står nu en nätt liten samling av både det ena och det andra, bland annat en liten julen som inhandlades på Blomsterlandet i lördags. Den ska nog få vara kvar här inne i stugan, tänker jag. 


Vit cyklamen hade jag redan hemma på köksbordet. Gul kruka är dock kanske inte så adventigt. Antingen får jag starta en ny färgtrend, eller så får jag rota i källaren och se om jag hittar något annat. Fast en ny julfärgtrend kanske inte är så dumt ändå, hihi!


Vid ett snabbt lördagsbesök på en av våra lokala loppisar hittade jag en grön stormlykta. Det fanns några röda också, men mörkgrönt kändes ändå mer som min färg och minst lika juligt. Vi får se var den hamnar. Utomhus någonstans, kanske? Eller så kanske jag pillar in en LED-slinga i den och sätter den inomhus i något mörkt hörn.


Den rostiga gjutjärnskrukan står på bordet i hallen på framsidan i vanliga fall. Det blir himla tjusigt med enen i den, så jag får nog gömma undan den ordinarie krukväxten en månad framöver eller så. (Tur att det är en garderobsblomma!) Eller så är det så att jag borde äga fler gjutjärnskrukor. 😛 


Nu ska jag snart pallra mig iväg till veckans körövning (med k-ljud), fast så mycket sjungande vet jag inte om det blir för min del. Jag är nämligen kraxig som en kråka för tillfället. Jag får väl lyssna på mina skönsjungande kompisar. Det är inte så dumt det heller, kan jag lova!

8 kommentarer:

  1. Så fint det kommer att bli på ditt bord med den fina julenen i sin vackra kruka och den tänkta adventsljusstaken (den skall bli kul att se). Ser också Kalle i fönstret - ditt fina fynd från i somras. Budade hem en av ABC-flickorna från stadsauktionen som jag är jätteglad över. Hon tål att samla på, Lisa Larsson. Har kollat på Larssons ungar också - hoppas på tur framöver.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan man annat än älska Lisa Larsons härligt runda figurer? Jag skulle vilja ha dem nästan allihop!
      Såg dina härliga vikningar på bloggen och blir otroligt lockad att testa själv. Så fina grejer! :-)
      Kram tillbaks till dig!

      Radera
  2. Du kan visst ha din cyklamen i den gula krukan! Stormlyktan blir fin med en ljusslinga i, det ska jag ha i min lykta på verandan. Ljusslingor är en bra uppfinning!
    Hoppas du blir bra i halsen fort!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad gjorde vi innan ljusslingorna fanns?
      Bästa uppfinningen ever! :-)

      Radera
  3. Vilken bra idé med en ljusslinga i stormlampan - jag måste kolla om det funkar med min också!
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pillade in en sådan där ståltrådslinga, men det blev inte så bra, för ljuset var alldeles för blått. Ska nog se om jag hittar en slinga med varmare ljus.

      Radera
  4. Grönt är min absoluta julfärg. I kombination med rött blir det precis den där äkta gammaldags julen jag trånar efter. Gillar verkligen dina loppisfynd. Du kan skriva loppisexpert på visitkortet!
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!