torsdag 17 november 2016

Mera Huseby

Nu tröttar jag ut er med ännu fler bilder från lördagens besök på Huseby bruk. Omgivningarna där är bara så himla vackra, och rimfrosten ramade in allt så extra fint. Jag ska nog försöka ta mig dit i sommar också, för jag gissar att det är lika trevligt här när det är grönt. Dessutom finns det en köksträdgård som jag gärna vill se. Spana in bilden på den frusna kålen längre ner i bildsvepet!









Den här platsen är intressant ur historisk vinkel också. På 1950-talet skvallrades det nämligen rejält om Huseby och dess dåvarande ägarinna, Florence Stephens, som i all sin godtrogenhet blev både omyndigförklarad och lurad på hela sitt arv. Vår nuvarande kung lär dessutom så sent som 2009 ha hemligstämplat gamla brev från Oscar II, där han eventuellt medger att han var far till Florence. Rafflande! Mer om allt detta kan man läsa i dokumentärromanen Florence Stephens förlorade värld - En sannsaga om Huseby bruk, som kom ut så sent som i september i år. Den ska jag nog gå till bibblan och låna imorgon!

5 kommentarer:

  1. Fina bilder! Frosten gjorde sitt:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina bilder - vykortskänsla!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Vilken miljö, skulle kunna gå där en hel dag och nosa! Ska absolut åka dit!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!