fredag 18 november 2016

Tomte-på-gris-kanna

Idag har jag varit nere på byns Schenker-ombud och hämtat ut ett nytillskott till min samling knasiga kannor och karotter: En liten kanna i form av en tomte som rider på en gris. Jag såg den på Tradera förra helgen och drabbades av akut ha-begär. En sådan måste man ju ha på kaffebordet i jul!


Kannan är tillverkad i så kallad biskviporslin och härstammar förmodligen från Tyskland, någon gång före eller efter sekelskiftet 1800-1900. Det var inte direkt något loppisfynd, utan snarare ett antikvitetsinköp, men efter en googling på andra sidor ser jag att jag nog ändå gjorde en bra affär. (Om man nu kan kalla en tomte-som-rider-på-en-gris-kanna för en bra affär, haha!)


Färgen är lite bortskavd på tomtens långa luva (som är själva handtaget), men det tycker jag inte gör så mycket. Snarare är det roligt att se att kannan faktiskt har varit använd. Kan man annat än älska ansiktsuttrycken på både tomten och grisen? I synnerhet grisen ser ju smått galen ut, hihi!


Tänk så mycket roligare fikastunderna kommer att bli i jul! Eller så kan man ha gravlaxsåsen i den. Eller glöggskedarna. Eller tandborsten. Eller kanske bara några fina små enkvistar. Jag kan nog minsann komma på många fler användningsområden som rättfärdigar mitt köp. Att ha en tomte-som-rider-på-en-gris-kanna är nog helt livsnödvändigt, faktiskt.

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, visst är den? Fint att det inte bara är jag som ser det! :-)

      Radera
  2. Du är underbar, ha ha! Förstår inte hur du lyckas hitta alla roliga saker, kannan är ju härlig.
    Ha en fin kväll!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag nästan att sakerna hittar MIG, hihi! :-)

      Radera
  3. Charmig och fin! Sprider glädje gör den allt.
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog blir iallafall jag glad när jag ser den! :-)

      Radera
  4. Den var jo utrolig fin! Skjønner må-ha-begjæret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns fint att veta att det inte bara är jag som drabbas av sådana känslor. :-)

      Radera
    2. Helt underbar o rolig hahhaaa. Förr i tiden, för läääänge sedan, hade de ju enligt historieätarna , lite galna saker på bordet för att roa och skapa samtalsämnen. Ioför sig var det kanske levande grodor i en paj som hoppade ut på bordet.... Men din kanna kommer göra succé!

      Radera
    3. Helt underbar o rolig hahhaaa. Förr i tiden, för läääänge sedan, hade de ju enligt historieätarna , lite galna saker på bordet för att roa och skapa samtalsämnen. Ioför sig var det kanske levande grodor i en paj som hoppade ut på bordet.... Men din kanna kommer göra succé!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!