lördag 21 januari 2017

Lördag förmiddag i fyra bilder

På Solhäll vaknar vi till en lördag helt utan planer. Sådana dagar älskar jag, när man kan köra lite på "gehör" och ta saker som de kommer. Kanske klämmer jag in någon loppis i jakt på en liten bordslampa till fönsterbrädan i köket. Det känns så mörkt och tomt där nu sedan adventsljusstaken försvann upp på vinden, och ljus vill man ju ändå ha så mycket som möjligt den här tiden på året. 


På köksbordet ligger två spontanshoppade kökshanddukar (de var ju gröna!) från ICA och ett paket rykande färska ägg från ett gäng glada hönor i Glimåkra. (Det är bra med en egen äggleverantör på jobbet!) De blir finfina att steka till söndagsbrunchen imorgon.


I fönstret bakom TV:n (som står på och agerar radio här hemma på helgförmiddagarna) blommar min fina rosa orkidé och sprider fägring och lycka. Den är verkligen utomjordiskt vacker, och jag tittar nästan mer på den än på TV:n när jag sitter i soffan.


Tulpaner är ett måste så här års. Ute i smatten står ett knippe från mataffären i en härligt knallig rosa-gul-orange ton, som jag inte vet vad jag ska kalla. "Rorange" kanske? 


Kanske klär jag på mig och går ner till byns finaste lilla blomsteraffär. Det är ju lördag trots allt, och jag lägger gärna min veckopeng på färska blommor! 💚

3 kommentarer:

  1. Låter som en perfekt start på helgen 😊

    SvaraRadera
  2. Jag tror kanske jag vet var de där äggen kommer ifrån...och i så fall är de "släkt" med våra hönsafötter härute, och det var minsann jag som återinförde hönsen till Ekebo genom en kupp på ett besök på Hästveda marknad. Vi bodde i huset ett par somrar innan Anders hade flyttat dit permanent. Snäll som han var, Anders, byggde han en hönsbur och som tack för hjälpen fick han ärva hönsen.
    Nu har jag följt din blogg sedan vi träffades på Nettans fest. Den ger mig härlig inspiration och det är kul att se att det finns fler pysseltokiga!
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tittar in, Nina! Nog hör de där glada hönorna hemma på Ekebo. Från Hästveda marknad lär man komma hem med både det ena och den andra, Anders och jag har en kollega som kom hem med ett föl i somras! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!