lördag 18 februari 2017

Ranunkel, pors och träknoppar

Lördag i stugan. Det är en sådan där dag när allt liksom tar tid och får lov att göra det. Bädda rent i sängen, diska lite, damma lite, slänga i en maskin tvätt... Ja, i tanken är jag iallafall aktiv!  Som vanligt började jag med det mest väsentliga och traskade ner till byns finaste lilla blomsteraffär för att införskaffa lite nya blommor. Prioritetsordningen hos Fröken Grön råder det aldrig något tvivel om, hihi!


Jag hade egentligen bespetsat mig på den bukett vackra anemoner, men förälskade mig istället i en bukett med apelsinfärgade ranunklar och härligt mörkröd pors, som stod i blomsterkylen färdigbunden och klar att ta med hem. Sååå läcker!


I högarna på köksbordet hittade jag två gamla gardinknoppar i trä och antikpatinerad mässing, som jag loppade för ett par veckor sedan. Nu går jag som bäst och fnular på vad jag ska hitta på med dem. Kanske bara ha dem som de är? Eller ha som ändknoppar på några blomsterstöd i trädgården i sommar? Förr eller senare kommer jag nog på något. 


Well, nu spottar jag i nävarna och tar mig an någon av de där små hussysslorna. Nya snittblommor är trevligt, men nya snittblommor OCH ett nystädat hem är ännu trevligare! Vi får väl se hur långt jag kommer...

4 kommentarer:

  1. Dessa underbara ranunklar, härlig färg du hittade! Fina knoppar också, jag hade satt dom på en järnpinne! Snyggaste blomstödet till sommaren :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade också på vanliga armeringspinnar först. Jag får nog testa mig fram lite.

      Radera
  2. Det viktigaste först - klart att färska blommor skall prioriteras, allra helst när de är så vackra som de orangefärgade ranunklarna. Kalasfint !!
    Superfina knoppar - kanske på grindstolpar till köksträdgården ?
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum idé med grindstolpsknoppar, Isa! Grind har jag redan införskaffat, men några grindstolpar har jag inte i köksträdgården än. Det blir sommarens projekt. Får se om knopparna kanske får vara med där!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!