söndag 21 maj 2017

Både det ena och det andra

Efter frukost tänkte jag att det kunde vara trevligt med en liten söndagsutflykt till Solhaga Garden. Det visade sig att hela nordöstra Skåne hade tänkt precis samma sak, för jisses vad folk det var där. Jag överlevde trängseln och klämde också in ett stopp vid Blomsterlandet, när jag ändå var i farten. Naturligtvis kunde jag inte motstå att handla med mig både det ena och det andra hem, från båda ställena. Ska vi ta en liten titt och se vad det blev?


Jag är ju otroligt lättflörtad när det gäller vackra blommor, så det blev både stäppsalvia, rosenskära och en liten ros. Krukrosen har blommor i en nyans av härligt gyllene korall, vilket är en färg jag normalt sett inte har brukat gilla, men nu gör jag minsann det! Det var nog förra veckans korallfärgade pionbukett som fick mig att tänka om...


Stäppsalviaplantorna är jättestora. Jag planterade dem i mina reafyndade fuskgjutjärnskrukor, som jag visade i ett inlägg tidigare i vår. Maffigt! Jag ÄLSKAR salvia av alla de slag. Rosenskära är i och för sig ganska lätt att fröså själv, men vill man ha blommor på en gång (som jag) får man satsa på en färdig planta. Både vackert och somrigt!


Några pelargoner lyckades jag inte övervintra i år. I ärlighetens namn försökte jag inte ens, eftersom jag har tröttnat på att det tar halva sommaren innan de blommar. Idag köpte jag nya, helt enkelt. Någon form av hängpelargon tror jag det blev. Eller heter det kaskadpelargon? Jag gillar iallafall det lite vilda intrycket, och gillar färgen på både bladen och blommorna. Den gröna krukan är ett loppisfynd.


Målet med hela utflykten var egentligen att skaffa krukor till tomatplantorna i växthuset. Förra sommaren hade jag tomater i en massa udda terracottakrukor, men de var lite för små och dessutom suger lerkrukor åt sig vatten från jorden. Jag tänkte att det nog är smartare med plastkrukor, men de är ju så himla fula. Idag hittade jag iallafall en stor variant i något plastmaterial som ser ut som rostigt gjutjärn utvändigt. De var faktiskt riktigt snygga. Jag borrade dräneringshål i bottnen när jag kom hem, och nu står mina körsbärstomater på rad i växthuset. Det kan nog bli bra, det där. 


Blomkrukorna ska nog ut på lite olika ställen framöver i sommar, men tills vidare gillar jag masseffekten när alla står på samma ställe, uppradade utanför växthuset. Jag tänker att det är smidigt att bara kunna lyfta in dem om nätterna, åtminstone tills vi är inne i juni.


Jag spontanköpte ett litet prydnadskörsbärsträd också, men det fastnade inte på bild idag. Det har iallafall också hamnat nere i köksträdgården. More is more är definitivt parollen där nere!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!