fredag 16 juni 2017

Paradisbuske

Väggen i det som jag brukar kalla naturbersån är ett virrvarr av forsythia, paradisbuske, klematis 'Summer Snow', murgröna och buxbom. Blomningen på de tre första avlöser varann under säsongen och nu är det paradiskbuskens tur. 


En kaskad av blommor kastar sig rakt upp i luften, som ett rosa fyrverkeri. Det är så läckert att sitta där på den gröna bänken och titta upp i allt det sköna.


För några år sedan satte jag ytterligare en paradisbuske på baksidan, som började ta sig riktigt fint redan förra sommaren. Det blir en rund och tjock och fin buske, och i år blommar den på riktigt för första gången. 


Kolkwitzia amabilis är det latinska namnet, och i min erfarenhet är det här en himla snäll och tålig buske. Jag har klippt ner den äldre av mina två ganska hårt, och det kommer nya fina gröna skott på nolltid. En buske att älska, helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Precis vad skulle behöva i min trädgård...
    Önskar dig en skön helg med mycket sol och glädje!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter verkligen som en buske att älska, jag har ingen men har ofta tänkt att en sån skulle man ha... Så söta små blommor!

    Tack för tomattipsen! Skall på din inrådan flytta ut dem lite så de får mer sol på sig, just nu är det ljust men inga direkta solstrålar.

    Kram Gunilla, som också läser alla DINA inlägg, hihi, nu låter det här som klubben för inbördes beundran...

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!