måndag 18 september 2017

Sommar och höst (och sommar igen)

På verandatrappan råder en salig blandning av sommar och höst. På ena sidan blommar fortfarande en av sommarens pelargoner, och på den andra sidan står en kruka med klockljung. På pardörrarna sitter den tunna ljungkransen jag köpte i lördags.


Mitt stenlejon (som har blivit lite väderbiten om nosen genom åren) sitter fortfarande på vakt, men när frosten kommer brukar jag ställa in honom i ladan på övervintring. Jag låtsas att det är lejonet Azlan från Narnia-böckerna som sitter där, hihi!


I de små halvrunda rabatterna på sidorna av trappen kämpar två stackars rosor för sina liv. De har aldrig riktigt gillat att stå där, och i år är de mer eländiga än någonsin, så nu gräver jag nog upp dem. Jag funderar som bäst på vad jag ska sätta där istället. Krukor med innehåll efter säsong, kanske? Eller något torktåligt, som till exempel rosa ölandstok? Eller uppstammad benved?  Eller något vintergrönt, som buxbomklot? Krukor ligger nog nära till hands till att börja med, så kan jag fundera färdigt över vintern.


Och där nere i sänkan skymtar vår nya stenlagda uteplats, som vi är så himla nöjda med. Ser ni vad fint det nysådda gräset tar sig! Nu har vi vintern på oss att fundera över vad vi vill ha för möblemang där nere till nästa sommar, och jag ska grunna vidare på hur jag vill ha det runtomkring. Fler buskar och lite nya planteringar blir det alldeles säkert. Tur att man redan har sin lista klar över trädgårdsprojekt säsongen 2018, hihi!

2 kommentarer:

  1. Soppene (svampene,må se i ordbok) på vestre side i bildet. Er de ekte eller?
    hilsen Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte äkta! De är tillverkade i någon slags betong på armeringspinne, och är sedan målade. Jag hittade dem på en antikmarknad förra sommaren och tyckte de var roliga. De har tydligen stått som rekvisita på en plantskola en gång i tiden.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!